"mak ayam...kau tak minat ker joint boling ? lawan liga kat ampang point .." jiman bersuara

"erm tak tahu lah...hehehe napa ?" aku membalas

"bulan depan ..kami start liga balik...satu team 4 orang...pastu ambik lagi 4 orang simpanan...tgk group kau ramai giler ..leh buat 2 team tu weii"

"erm aku tak tahu lah...tgklah cam ner...."

"takkan nak main sesama sendiri ajer...cuba masuk liga ...masuk pertandingan...takkan ym ajer kot..." cabar jiman...

aku terdiam..

********************************************************************

memang aku tak nafikan, lately nie memang aktiviti boling memang menjadi rutin kami semua..pantang ajer hari cuti..lets boling..aku lah penganjur yang meng sms para peserta, tempah lane, letak nama kat waiting list .....dan macam macam lagi...namun tu dah jadi macam satu rutin juga...mcm best pulak bila dapat berkumpul..

tapi bila si jiman offer untuk bertanding liga, aku pun terfikir jugak, kalau nak buat team aku sendiri, namun dalam satu team mesti ada 4orang sahaja, dan 4 orang lagi simpanan..so lapan 8 lah...sistem liga nie adalah seperti berikut...kalau tak silap aku lah..

minggu pertama katakan, aku hantar 4 orang..pastu minggu kedua hantar lagi 4 orang simpanan tu...tapi tak silap aku, kita boleh tukar player ...tak kisah....

pastu yang menariknya, main liga nie kena lawan semua team...kalau ada 18 team, so kena lawan 17 team yang lain lah...

liga kat ampang point hanya hari selasa malam dan jumaat malam......

macam seronok jugak aku rasa kalau aku buat team dan main untuk liga

memandangkan semua ahli pasukan aku nie dah lengkap.....kebanyakkannya dah ada bola sendiri....kasut sendiri.....dan tahu peraturan..aku respek dengan geng geng aku nie..tahu cara nak main...orang kiri baling dulu...pastu baru kanan..bila macam dah bertembung nak baling, kita hulurkan tangan dan mempersilakan orang tu baling dulu ...giteww...

group aku nie tak lah macam orang yang baru nak main...tak pandang kiri kanan..pastu lontar....tidak yer...semua ikut aturan....hanya kadang kadang tersasar masuk lane orang tu lepas lontar biasalah...terutama si nas...heheheh...biasalah main hook

hanya kalau masuk liga nie, peraturan dia ketat, sensor di depan lane akan di hidupkan, so kalau lepas kita baling dan kita terpijak, nahas jugak lah..kalau dapat strike, tetap akan di kira batal jugak uol....so jagalah kaki anda jangan terpijak sensor ittew.....

namun masalahnya....nak pilih sapa dalam satu team? sebab aku rasa semua orang leh main boling dalam group aku...ada yang hebat....ada tak konsisten atau kata lain turun naik...ada yang maintan..ada yang semangat macam tun fatimah...mcm mcm lagi..

mari kita tgk para peserta yang ada

1. firdee
2 kak farah
3.kiko
4.hamie
5.tushee
6.amy
7.kak nor
8.aku ler

8 orang nie adalah adik beradik 69

ok sambung lagi...

9.hans
10.wan

yang dua orang nie student uia dan merupakan suami / skandal/ adik angkat diantara nama yang diatas..sila pilih....kalau nak tahu sila baca entry yang lepas...heheheh

11.akem
12.faizal
13.aleem
14.nas

yang 4 orang ini kira macam sepupu dan saudara mara kami lah.....diaorang nie memang selalu joint lah.....

ok dengan kata lain aku dah ada 14 orang ..opsss lupa.....

15.rihanna

nie pulak memang selalu busy dengan show nya..apatah lagi ada group baru...gitteww..

ok sekarang dah ada 15 orang..

analisa mula dibuat berdasarkan

a ) semangat juang yang tinggi...

hah nie kalau nak team macam nie aku rasa yang semangat berjuang adalah firdee, kak nor, kak farah dan amy , akem, kiko dan juga nas....yang lain kalau aku tak sebut jangan ler mare..nie ikut pandangan aku sahaja...bagi aku diaorang nielah yang punya semangat juang ala ala tun fatimah...sangat konpetetif sekali..suka dengan semangat yang mereka ada nie..so kalau kena gaya psiko yang betul, mati jugak pasukan lain nie...tgk tgk leh jadi juara kitaorang nie...

b ) jeritan padu yang mampu menghilangkan rasa gemuruh ( ye ker )

tak lain tak bukan..kak nor ( kapten pasukan ), rihanna , amy , aleem, akem , kak farah , firdee ( lembut dan sopan memberi semangat serta suka tepuk tangan ).....ini aku rasa calon calon yang ok kot....bila jerit ok..tapi takut hilang fokus...bila main liga , jangan pulak kau jerit nama pasukan lawan ..mahu gaduh nanti weiii.....kalau kita jerit nama ahli pasukan..ilang fokus pulak...apatah lagi kau jerit nama samaran ( pompuan ) matielah...stress pasukan lawan dengar..

c ) fokus...

aku rasa amy, firdee, kiko, hamie, nas, faizal , kak farah , kak nor, ( kalau ikut semua orang kena fokus masa baling kan ) tapi aku tgk jugak bila orang lain baling...sebelum baling..ambik masa..tenang...baru baling...ambik step dan semuanya ok.....jadi aku kagum dengan amy, kak nor, aleem , nas, kiko, hamie, kak farah dan firdee yang ambik masa untuk baling...tapi jangan lah kau ambik masa dalam 2 minit...tu dah salah..biasanya 1 minit dibenarkan......

d ) gaya balingan...

terbahagi kepada 4 iaitu balingan hook, balingan lurus dari tengah, balingan spin, balingan lurus dari tepi...

balingan hook nie hanya aleem dan nas lah.....nas dah pro...so kalau ada salah seoang dalam satu team tu yang boleh baling hook kan ok? aleem masih tengah belajar lagi.....nas hebat sekarang...opss aku lupa hamie pun hook...tapi hook dia macam pelik sikit lah...cantik..kalau masuk pocket.....

balingan pun penting juger..amy tengah ubah corak balingan dia...cuba nak jadi spinner.... am pulak busy dengan bacaan titik dari tepi....

ok itu sahaja yang sempat aku tulis memandangkan aku ada kelas.....banyak lagi yang boleh di tulis..namun aku macam tak sempat nak tulis banyak banyak.....apa apa pun entry ini hanyalah sekadar suka suka .....

kalau aku dapat buat satu team atau 2 team boling dlm liga ...dah kira satu pencapaian bagi kami semua.....mungkin kami ini taklah sehebat team lain...tapi sapa tahu tuah kan?

sebab boling nie ikut nasib u ol...bola tu bulat..ada hari menjadi tol...boleh score byk byk...ada hari tak menjadi...teruk giler.....

jangan kita tgk orang pakai peralatan kat tangan tu hebat ....biasa sahaja....kadang kadang first game tu diaorang maintan...pastu jatuh......kita yang biasa biasa nie pun apa kurangnya kan...

gitteww....