jam menunjukkan pukul 7 malam...aku masih di bilik ...baru balik dari makan bersama faizal dan akim di kedai kak lahar...aku termenung...satu demi satu sms masuk ke dalam handset ku...lagu senyuman mu nyanyian kumpulan letto berkumandang...fikiran ku melayang...

"cikgu tak pergi ke parti shima ?" begitulah sms yang ku terima...keputusan aku untuk tidak menghadiri parti shima , menjadikan kawan kawan berasa pelik....apatah lagi , parti birthday kak farah pun aku tak datang...

seperti malas untuk membalas sms , aku membiarkan sahaja.....aku berasa sedikit risau....namun aku telah menelefon tushee dan memberitahu yang aku memang tidak dapat datang..apatah lagi, aku juga telah memaklumkan perkara tersebut kepada amy, merangkap manager tushee untuk parti kali ini....

aku baring di katil....fikiran ku mula terganggu...aku cuba melelapkan mata..namun terlalu awal untuk aku tidur bukan? sedangkan kawan kawan yang lain mungkin bergembira untuk bersiap ke majlis hari lahir tushee....

aku terus melihat jam di telefon bimbit...masa semakin pantas bergerak....aku melihat bantal arsenal..tiba tiba air mata mula bertakung..aku menyeka dengan jari....aku cuba menahan kesedihan...sehingga aku dapat satu sms yang berbunyi

"dia dah selamat akad nikah..dah sah jadi suami ina..napa u tak datang ?"

sebaik sahaja aku menghabiskan membaca sms tersebut...tidak mampu aku menahan air mata lagi....pelik...napa dulu aku berasa aku seteguh karang ? aku dengan bangga mendabik dada menyatakan aku tidak akan menangis sekiranya dia berkahwin...aku pelik..mana hilangnya semangat itu? mana hilangnya?

terus aku mendail nombor daylan, terasa ingin berkongsi dengannya kesedihan yang ku alami...namun suara ceria hamie yang mengangkat panggilan itu...menurut hamie, daylan sedang memandu dan bertungkus lumus untuk melepaskan "diri" dalam kesesakkan lalu lintas...aku hanya memberitahu kepada hamie, yang aku akan menghubungi daylan nanti.....

aku terus mendail nombor kak farah..kakak sulung ku..masa tu kak farah berada di kuantan....sebaik sahaja mendengar tangisan kecil ku di talian, kak farah berasa terkejut dan cuba menenangkan aku ...satu persatu nasihat dan semangat yang kak farah berikan aku dengar...aku telan.....tangisan aku semakin berkurangan

akhirnya..sedikit demi sedikit aku mengumpul sisa sisa kekuatan dalam diri ini...untuk lebih tabah...untuk menjadi manusia yang waras...yang bertunjangkan akal dan fikiran yang rasional...bukannya mengikut perasaan dan naluri yang ....aku mengesat air mata.....

dalam pukul 10 30 , aku menerima panggilan dari firdee, dari nada suara yang aku dengar, dia seakan berasa kecewa kerana tersesat jalan dan tidak dapat menghadiri parti adik kesayangan kami tu, dan akhirnya mengambil keputusan untuk berjumpa dengan aku di pandan jaya....

aku dan firdee keluar makan dan lepak di kedai merah...berdekatan dengan jalan raya di pandanjaya...bermulalah sessi luahan rasa...hanya aku mendengar apa yang ingin dikongsi oleh firdee....

dalam pukul 12 lebih, daylan , hamie dan wan datang ke tempat kami...kami berbual...dalam masa yang sama si dia meng sms dan bertanya kan keadaan aku....bagi memastikan dia tidak risau atau berfikir yang bukan bukan.... aku hanya menyatakan diri aku "ok" sahaja...

dari nada sms yang dihantar, dia terasa kerana aku tidak dapat menghadiri majlis akad nikahnya..namun itu yang terbaik...aku rasa ....aku manusia biasa ....yang ada perasaan dan ada rasa dalam hati...mana mampu aku sorokkan perasaan itu nanti? jadi lebih baik aku tenangkan fikiran...duduk diam diam di rumah...dan tidak mahu berpura pura happy ...sedangkan dalam hati sedih bukan? aku kena hormati majlis shima..itu majlis hari lahirnya...dia patut berasa gembira...dia ingin berkongsi rasa gembira dengan kawan kawan dan adik beradiknya...jadi patut kah aku merosakkan majlis itu dengan mood aku?

jadi, dengan berat hati...aku mengambil keputusan untuk tidak hadir kedua dua majlis tersebut dan meluangkan masa aku dengan diri aku...aku ingin duduk diam diam...melayan kesedihan aku ..namun semangat dan sokongan kawan kawan memberikan aku semangat....mengapa aku perlu menyendiri ? mengapa aku harus melayan rasa sedih ini? mengapa perlu menyepikan diri sedangkan kawan kawan ada sekeliling aku yang masih lagi teguh berdiri memberi sokongan?

namun..yang pasti dia mula membina hidup yang yang baru...dah mula ada tanggung jawab...dah mula memikirkan masa depan..dan satu persatu memori aku bersamanya tetap aku simpan dalam hidup ku...

"pakai lagi ke rantai arsenal tu ?" tanyanya melalui sms

"insya allah ..." balas ku pendek..

"jangan kau buang pulak ..." dia menasihati aku..

"ish tak kan lah nak buang...paling busuk pun aku simpan " aku menjawab...

"oklah..jaga diri "

"ok...assalamualaikum..."

"wasalam...."