sebaik sahaja aku mengajar, aku bergegas ke lrt maluri...aku mempercepatkan langkah ku...apatah lagi awan seperti berat ...hitam....dan tidak lama lagi akan mencurahkan isi kandungan ke muka bumi..aku mengesat peluh sambil beratur membeli tiket...sekali sekala aku mengerling ke arah jam tangan aku ...

"ish macam lambat pulak....." aku mengeluh perlahan...aku seperti orang gila sahaja...bercakap sensorang diri sambil berdiri....aku mengerling lagi ke arah jam tangan....kini tinggal lagi 15 minit aku ada temu janji di pavilion....tambahan pula...inilah kali pertama aku ingin bertemu dengan seorang peminat blog aku....

akhirnya aku mengambil keputusan untuk menaiki teksi sahaja.....lebih cepat...tambahan pulak aku tak mahu kebasahan nanti ....sebaik sahaja aku menghenyakkan punggung di kerusi, teksi memecut laju.....aku menghantar sms

"saya otw " pendek sahaja

"tak per..saya tunggu kat starbuck depan pavilion " balas nya...

"maaf lewat sikit sbb lepas abis mengajar tadi budak tanya soalan ...terpaksalah kena terangkan ..." aku memberi penjelasan.

"takpelah cikgu murni ..hehehe" balasnya....aku tersenyum ...ish siapalah pula mamat nie kan...aku kenal pun melalui kawan aku ...dan dari kawan kami berutus email dan akhirnya bertukar nombor telefon...

perjalanan hanya mengambil masa dalam 25 minit sahaja..sebaik sahaja aku sampai di kawasan starbuck di depan pavilion..hujan mula mencurah...syukurlah lah ..aku pun dah sampai...dan tidak kebasahan...namun...deruan angin dan percikan hujan membuat aku berasa kesejukkan...

mata ku meliar..memandang ke sana dan ke sini...orang ramai berteduh di kawasan starbuck itu..menjadikan aku keliru...lautan manusia membuatkan aku pening...inilah satu kelemahan aku, tak suka dengan keadaan yang ramai orang....aku meredah...

"awak kat mana? pakai baju apa ?" aku mengantar sms sambil mata melihat siapa yang akan membalas sms tersebut...namun..aku dapati ramai juga orang sedang memegang telefon dan sedang ber sms...aku sabar menunggu.....namun...tiada balasan...

"erm....saya dah sampai..kat mana nie....? aku menghantar sekali lagi sms...hati ku terasa panas..terasa seperti aku dipermainkan...walaupun hujan semakin lebat mencurah ke muka bumi, namun hati ku terasa sangat "panas"

"kalau tak balas sms nie, saya balik lah" aku seperti mengugut...aku pusing dan melangkah pulang..namun tindakan aku itu sudah pasti mengundang masalah..macam mana nak balik sedangkan hari hujan...so terpaksa lah aku tunggu sehingga reda..

"aku duduk kat meja nie..pakai baju biru...baju kemeja..kat atas meja ada beg kerja hitam..." aku segera mencari...aku dapati seorang pemuda sedang duduk sambil memandang ke arah depan...aku berdebar....aku terasa nak patah balik..namun aku teruskan..terasa berdebar...takut pun ada..malu pun ada..ahai....

"erm nie hairul ker ?' aku menyapa...

lelaki yang bernama hairul memandang ke arah ku....sambil membalas senyuman.....dan mengangguk...

"sayalah hairul..dan u nie mesti cikgu maria kan ?" dia bertanya...

"ish tak payah lah panggil saya cikgu maria...malu pulak orang dengar " sambil aku tersipu sipu malu * kau ingat kau chantek kah *

"tu anak panggil apa ? cikgu murni ? abang rizal ?" bertubi tubi tanyanya...

"amboi mulut kau...leh tahan kan ?" getus hati ku....

"tak kisah lah panggil apa apa lah...." aku menjawab....

"lama ker tunggu ?" aku bertanya.

'lama tak lama dalam 3o minit jugak..ingat kan tak nak datang " jawabnya...

'ish kan dah janji...mesti lah datang....tak kerja hari nie ?

"dah habis kerja dah pon nie...tu yang ada masa nak jumpa dengan u ...u pulak ? busy sangat ker?

"erm...busy lah jugak...budak nak ambil periksa penting ...upsr , pmr dan spm ...."

kami berbual...dari kerja ...terus ke hal keluarga...di selang seli dengan gelak ketawa ...hujan semakin reda..namun kami berdua seolah olah tidak mahu beranjak dari kerusi....sehinggakan kami sedar jam menunjukkan pukul 7 30 malam....

'eh dah malam nie...mesti orang starbuck maki kita kan..lama sangat dok sini " aku memandang ke arah jam tangan....

" aha...u dah makan? jom pi dinner ..aku belanja.." dia mengsyorkan

"erm "aku" ..."aku" tu macam kurang sopan lah .." aku memprotes.
"
"alah saya dah biasa cakap macam tu...macam lain macam cakap "i" dan "u" dengan kawan laki" dia menjelaskan...

"so kalau saya cakap aku tu..harap cikgu murni faham lah kan...."sambungnya..

"apa apa je lah " pendek ajer aku balas..

"kita makan area umah u pandanjaya? nak jugak rasa makanan kat kedai yang u selalu promote dalam blog u tu ...kedai apa tu...kedai jaya tomyam..." dia cuba mengingatkan

"oklah..no lah...."

kami menuju ke pandanjaya....jalan jam..dan kami mengambil kesempatan untuk berbual lagi...aku selesa dengan dia..peramah...biasalah ..orang jual insurans lah katakan...banyak cakap...banyak tanya..pandai berbual...ada ajer topik..sehingga kami sampai di pandanjaya

"inilah rumah buruk saya...saya dok flat ajer...banyak tikus...duduk sorang...naiklah..." aku menjemputnya ke rumah sebaik sahaja kami baru sampai di blok l 38...

dia memparkir keretanya...kami keluar dari perut kereta...dan menuju ke rumah ku...aku buka pintu..terasa malu pula dengan keadaan rumah ku yang simple..takder apa apa...

dia diam sahaja...aku segera mandi dan menukar pakaian...kami ke kedai jaya...

*bersambung*