11 januari 2010
pukul 11 pagi

"assalamualaikum cikgu rizal...dah kemas rumah ker ?" satu sms masuk ke dalam handset ku...

"waalaikumusalam kak ana...dah kemas dah..jap lagi saya kasi kunci rumah yer...nak ambik barang jap kat umah lama ." pantas jari ku menaip dan menghantar sms kepada kak ana...

aku mandi...dan bersiap dengan ala kadar sahaja..menuju ke blok sebelah...rumah baru ku tidak jauh dari rumah lama. alah sebelah blok sahaja lah...so aku terus memanjat tangga ....aku berhenti sebentar...aku terus ke rumah lama dahulu sebab ada barang yang ingin ku ambil ...

perlahan lahan tanganku memulas kunci untuk membuka mangga pintu, sebaik sahaja daun pintu terkuak, aku berdiri...kaku..pegun...statik....ruang kosong di rumah menjadi penuh dengan kenangan dan memori yang tidak akan ku lupakan....aku terdiam...tiba tiba air mata mengalir perlahan lahan...aku emosi sebentar...jiwa ku kacau....melankolik....

masih ku ingat lagi, tanggal 5 mei 2007 merupakan hari pertama aku berpindah ke rumah ini...pindah dengan mengejut..keputusan aku untuk keluar dari rumah shahril amat memeranjatkan keluarga shahril, namun aku dah nekad...sampai bila aku harus menumpang rumahnya....sedangkan aku ingin tinggal sendirian ...melayari kehidupan bujang ku dengan lebih bersahaja....

dari sinilah aku mula belajar erti berdikari, kalau dahulu, hampir 4 tahun aku duduk di rumah shahril , setiap kali aku pulang mengajar, makanan telah disiapkan oleh ibu shahril di atas meja, baju ku dibasuh oleh mereka ( guna mesin basuh yer ) , kadang kadang , si ain ( adik shahril) dah tolong gosokkan baju untuk mengajar..hidupku teratur, aku gembira ..happy..

namun, bila duduk bersendirian semuanya terpaksa di lakukan sendiri, kalau nak makan, pi kedai makan ...dekat sahaja dengan blok L 39...sedap ke tak, harga makanan perlu dibayar lah, bukan lagi percuma yer....kalau nak tambah nasi, lauk atau air, semuanya ada harga...semuanya perlu dibayar dengan harga yang lebih mahal..baju dan seluar yang telah dipakai, aku hantar dobi sahaja....dan barulah ku tahu betapa bernilainya wang dalam kehidupan kita ini ....

tinggal bersama dengan shahril juga satu saat yang paling seronok.. maklumlah tinggal sebumbung dengan orang yang tersayang kan ? masih terbayang di dalam kotak ingatan aku , setiap kali aku akan perhgi mengajar, shahril dah mula bukak lap top untuk bermain games...kadang kadang aku hangin jugak, celik mata ajer terus main games..ish..balik dari mengajar, dia akan menjemput aku...kami makan bersama...pastu balik rumah...main internet...

mula mula pindah tak der apa pun barang...hanya ada tibi yang aku beli di pasar pudu yang berjenama "coby" kelas tak nama tibi ? heheheh murah ajer..masa tu tak mampu nak beli tibi memahal lah....dan tidak lupa dvd player yang berjenama "tobishi" ..ada pernah kau dengar tu? takkan? tapi kedua dua item itu masih boleh digunakan lagi...itu yang aku respek...walaupun aku beli barang yang tidak berjenama, namun sekarang dah masuk 7 tahun ..ok lagi maaa

kehidupan aku simple sahaja....rumah tempat aku berteduh, untuk aku berehat sebaik sahaja penat bekerja, tempat aku lepak dengan kenkawan...kadang kadang malu nak ajak kenkawan datang rumah sebab tak der per per kat umah tu, sofa pun tak der, kosong sahaja...ruang tamu simple....tapi itu dah cukup memberi aku ketenangan...aku betul betul happy dengan kehidupan yang aku lalui.....

mula mula dinding rumah tu berwarna merah jambu ...pinky sangat kan? so aku ambil keputusan untuk cat semula dengan warna hijau daun pisang...sesuai dengan lampu kuning yang ku beli....adakah semangat hijau kuning meresap dalam jiwa? gitteww kan? so aku happy ..puas bila tengok dinding dah berwarna hijau..hehehe...

namun, ku sangka kan panas sampai ke petang, rupanya ujan di tengah hari.....hubungan aku yang bertahan 6 tahun akhirnya terputus jua..akur dengan keputusan shahril untuk kembali tinggal dengan keluarganya....aku mula meniti kehidupan sendirian di blok l 39...terasa sunyi pulak kan..malam malam bertemankan bantal, dan selimut shahril...mengalir air mata..namun ku tabah....ku yakin perjalanan ku belum berakhir ...aku betul betul hilang arah hidup...2 minggu ku habiskan duduk di rumah sensorang....duduk diam diam .....

aku mula bergaul dengan jiran tetangga...bertembung dengan mereka sudah pasti aku menghulurkan senyuman kepada mereka....kalau dulu, aku dengan dunia aku dan shahril , kini aku yakin aku perlu juga bergaul dengan jiran tetangga ....aku juga offer untuk mengajar anak mereka tuisyen , dan sekali lagi rumah 205 blok l 39 menjadi pusat tuisyen sementara bagi aku...

aku selalu mengadakan perjumpaan pelajar pelajar tuisyen di rumah...buat group perbincangan, teknik menjawab peperiksaan dan macam macam lagi lah..semuanya aku buat untuk mengubati kelukaan dan kesakitan yang ku alami,,alhamdulillah ...semuanya berjalan dengan lancar...kesibukkan yang ku buat buat ini berhasil ..aku mula lupa sedikit demi sedikit kenangan tersebut...aku mula tabah..yakin dengan hidup ku ini....

sehingga satu masa , seorang teman bercadang untuk menyewa dengan aku...zakiah anas namanya....kak kiah...teman yang ku kenal dari laman sembang ( kelas tak )..aku mengatur perjumpaan dengannya..dan akhirnya kami berkawan....atas dasar kepercayaan antara aku dan dia..kami menjadi housemate...duduk di satu bumbung ..berkongsi apa sahaja di dalam rumah..tanpa ada rasa syak wasangka ...yakin dengan kejujuran antara satu sama lain.....

namun , akhirnya...zakiah anas telah menghancurkan segalanya, raya haji tahn 2008, dia telah membuat onar dengan mencuri duit rm 800...dan juga dompet ku sekali...dengan ic aku pun hilang..nasib baiklah ada kenkawan yang datang menolong..dan sejak peristiwa itu aku menjadi takut untuk berkongsi rumah dengan orang lain...aku lebih selesa duduk sensorang dari berkongsi dengan orang lain....

untuk mengisi kebosanan, aku menghabiskan masa dengan melepak di kedai makan jaya tomyam..setiap balik aku balik ke rumah dalam pukul 4 pagi , kadang kadang kak pah, dan kak khan serta kak gemok datang menemani aku tidur di rumah...sekurang kurangnya aku ada jugak teman kan....tak lah bosan sangat .....aku rasa happy dengan cara ku..kadang kadang bila bosan atau cuti, aku lebih suka menghabiskan masa dengan menonton dvd sahaja.....

paling aku suka dengan rumah tu ialah bilik tidur ku..agak luas juga...gelap ....kalau masuk mesti akan rasa nak tertidur sahaja...selesa..tenang...aman...best kalau ujan...pastu pasang lagu perlahan lahan sambil ditemani suara kak lin di corong radio yer...mahu tak bangun satu hari...bagi menceriakan bilik tidur ku...ku hiasi dengan cermin ..dan juga gambar gambar yang ku tampal di dinding...galeri maria kata kawan kawan yer.....

kini semuanya menjadi kenangan sahaja...aku menyeka air mata..rasanya aku ingin mencoretkan lagi kenangan dalam blog aku ini, namun aku rasa tidak mampu lagi untuk menulis...namun ..segala yang berlaku masih lagi tertancap dalam ingatan ku ini..hanya aku berharap ...satu hari nanti aku mampu miliki sebuah rumah untuk aku berlindung......

dan..ku harap rumah yang baru ku sewa ini membawa kebahagiaan, murah rezeki, dan ketenangan dalam diri ku..insya allah.....

* entry ini dah lama ku tulis...terus post ... *