semasa pertanyaan itu ditujukan, kedudukan aku dan hairul jauh sekali...memang kami selalu ambik tempat jauh jauh tak pun kami duduk selang sahaja...lagi selamat, kalau dok dekat dan berkepit, lain pulak citer diaorang kan?

"aku ngan cikgu kawan jer dowh...dia baik ...ok aper..." ujar hairul acuh tak acuh seolah tidak mahu meneruskan perbualan tersebut, mengambil jalan selamat katanya kan...aku pulak purak purak tak dengar . main hanset...tekan sini...tekan sana, tgk tgk gambar yang berulang ulang...sampaikan aku dah hafal gambar apa yang akan keluar nanti kan....hehehehe

"yelah...takkan tak der per...cikgu ada kasi hadiah apa ker...." diaorang bertanya lagi..

"ada cikgu kasi...." jawab hairul...dengan jujur dan membuat muka "keras" atau statik seperti mana yang dilakukan oleh akiko...

"kasi apa tu...hehehe...cakaplah abang hairul...auw...." usik abang man

ketika itu aku dah mula tak tahan, terasa nak menjawab sahaja, tak pikir apa dah...tapi takut jugak kalau kena puku atau kena "hentak" kat meja nie kan....tapi aku rasa tak...nie tempat makan, takkan lah abang man nak buat kecoh....lagipun abang man tu kawan baik hairul ...

"cikgu ada beri kain baju melayu ...sebab tak lama lagi adik dia kahwin ...so aku dan family dia pakai baju sama.." terangnya lagi..bagus hairul...cerita benda yang betul, jadi orang tak boleh cakap apa lagi dah kan? semua yang kat situ mengangguk apabila dengar cerita pasal adik aku yang akan berkahwin..

apabila niat jahat abang man untuk mengaitkan aku dengan hairul tidak berjaya, dia terus provok hairul lagi.....tapi dengan cara lain pulak...bertanya ke arah aku pulak

"so mrs hairul...apa komen tentang mr hairul....ok ker?" tanya dengan suara yang leper yer.....

aku purak purak tidak dengar sedangkan aku tahu berpuluh mata memandang ke arah aku ketika itu...terus bermain sms dengan akiko ketika itu...sian akiko menjadi mangsa dan penyelamat ketika aku tersepit...

"cikgu ...abang man tanya nie...cikgu ok ker...atau malu nak jawab "

"oh tanya apa abang man ?" aku cepat cepat mencelah

"best ker jadi lembut nie ?" sengaja dia menukar topik ini untuk menguji sama ada aku dengar atau tidak soalan yang mula mula tadi...aku malas nak jawab soalan yang mula tadi, terus jawab soalan yang kedua...

"erm entah lah abang man...abang man rasa?" tiru stail akiko lagi...motif sangat nama akiko banyak dalam entry ini..

"eh tanya kita pulak, kita tanya dia, dia tanya kita balik pulak....." mcm abang man benggang sahaja

"tak kisah lah abang man, kita lembut ker, kita keras ker sama jugak.....manusia jugak kan...bukan binatang, hanya mungkin perasaan kita berbeza itu sahaja...yang lain sama....kita bukan sempurna pun kan abang man..." aku bersuara...

"kalau saya tanya abang man balik...seronok tak abang man jadi stright?so apa abang man jawab ?" aku membidas...

"cikgu dah mula "mengajar " kita yer....so cikgu kenapa ramai sangat yang dah jadi lembut nie ?"

""abang man...kenapa tanya saya pulak...tanya lah geng geng kat sana tu kenapa diaorang jadi lembut..lagipun kalau abang man tanya macam tu umpama abang man tanya kat seekor babi..."babi babi..kenapa kau jadi babi ?" ..sama jugak kalau abang man jumpa pondan, dan dengan confident abang man tanya..."mengapa awak jadi pondan kan?"

yang lain tertawa kecil..ada jugak yang blur...mungkin pikir apa yang aku cakap kan nie ...

abang man tersentak...tapi keegoan dia mula tercabar kan...selama nie dia asyik bahan kan aku sahaja...ada ajer salahnya aku dimata dia...ada sahaja yang aku kurang dimata dia...dia yang perfect...yelah dia bapak hayam geng geng hairul kan...

"mcm kau kan cikgu...pastu kau tak malu ker jadi lembut...mungkin anak mjurid kau dan cikgu cikgu lain mengata kau lembut...dan cikgu cikgu laki takut dengan kau sebab kau mesti nak "makan" diaorang kan?" berdentum gruh di langit....

pertanyaan abang man ini menjadikan group hairul terdiam...mungkin bagi mereka tidak relevan abang man bercakap macm tu kat aku, masing masing diam....semua pandang ke arah ak...aku dapati sms masuk ...aku tgk kat skrin...nombor hairul tertera..mungkin dia minta aku berdiam sahaja..no way hairul....i pun ada maruah....

"eh tak lah...mana ada saya malu...malah saya bangga ..sebab walaupun saya lembut, namun saya masih boleh mencari rezeki halal...tambahan pulak ...saya kan cikgu..mengajar orang..harap harap banyak pahala yang saya dapat...kalau benar lah cikgu cikgu sekolah atau anak anak murid saya dan sapa sapa sahaja yang mengejek saya...saya alhamdulillah kan sahaja...free free dapat pahala ...mudah...yang mengata saya tu penat buat amal, pastu kasi pahala kat saya....alhamdulillah...bagi saya orang yang hina saya tu, umpama dia bersihkan daki kat badan saya, badan saya bersih, badan diaorang yang berdaki pulak....lagipun sekarang tuhan nak balas , tak tunggu kat akhirat, sekarang tuhan bayar cash...." panjang lebar aku bercakap...itulah aku....kalau dah ting tong, tak cukup tido, emo pulak..mesti akan cakap panjang panjang dan merepek sedikit yer....

"abang man tahu tak..saya pun ada geng geng lembut jugak , budak budak cheras, kami group kuarga 69 ..." tak sempat aku habiskan ayat...terus abang man ketawa besar,

"nama kumpulan pun dah lucah lah weiii"

"so kalau cerita p ramlee, tu kuarga 69 tu lucah ker abang man ?" aku membidas...

dia terdiam sebentar...yang lain mula ketawakan abang man..itu lah menunjukkan kebodohan sendiri ....

"jadi kami tak pernah nak umpat geng geng jantan straight nie...tak pernah hina pun diaorang...ok sahaja....kami buat hal kami ..dan diaorang buat hal diaorang, kalau ada yang handsome tu kami puji ajer....tak lebih dari itukan...tak macam group group straight yang kurang ajar tu, nampak awek seksi sikit , semua perangai dah macam monyet...tu belum lagi yang dah kahwin, tapi mengaku bujang...konon konon nak test market, tak sedar, isteri dan anak ada kat umah...tetap nak test market....." aku mula memariekan diri..

"kau nie nak gaduh ngan aku ker? tegang suara disitu

"eh abang man terasa ker apa yang saya cakap? ada saya mention nama abang man ker tadi ? saya rasa tidak..tapi sorrylah kalau abang man terasa...nampak sangat abang man buat benda macm tukan ? aku psiko dia balik...

aku lihat keadaan seperti tegang sedikit..suasana sepi sebab dah ramai yang balik..hanya group hairul dan beberapa group yang ada kat situ....

"eh eleh setakat kau kata macam tu aku tak heran lah...tak ambik hati pun..." abang man jawab

"baguslah macam tu...itu namanya matang...tak ambik hati dengan apa yang orang lain cakap....jadi apa yang abang man dapat dari pertanyaan abang man kat saya?" aku bertanya semula...

"erm entah lah cikgu..."

"eh dia tanya tadi....dia tak tahu pulak..."

"kau pulak ..dapat apa dari pertanyaan aku tadi ?"

"dapat tengok kebodohan abang man bila kena provok kat orang....."

"maaf cik..siapa order teh tarik, teh ais, nescafe ais...." perbualan tadi mati sebaik sahaja air yang diorder dah sampai