akum semua....apa khabar? sihat? alhamdulillah kalau semua orang sihat dan bergembira disamping orang yang tersayang..akak disini sihat lite lite ...tapi sekarang nie demam lah uolss..( eh tadi kata sihat, pastu demam pulak ?) yup sorry lah memang akak demam nie, selepas ajer mandi, terus telan ubat...patu terkebil kebil mata ...rasa bosan terus pi cc kat pandan jaya yer....

sekarang nie ujan lah ...sejuk sangat...tadi balik pun meredah hujan.. hujan kena kepala terus demam dan rasa macam tak sedap badan pulak, sampai umah sahaja terus mandi dan terus telan ubat..erm harap harap demam nie tak melarat sangat lah, tapi dari mula mengajar dalam pukul 4 petang sehingga habis kelas , tak henti henti bersin ..erm

oklah akak terus ke tajuk entry kali ini.....

"heloo...pak lang..nie biela nie...pak lang busy tak malam nie ?" terdengar sore anak buah di corong telefon ....masa tu pukul 2 petang , akak nak bersiap siap ke pusat tuisyen..

" erm napa biela?" tanya akak semula kepada anak bauh..masa tu akak sedang menyapu revlon tujuh petala di muka..

"ibu nak minta tolong kat pak lang..boleh jaga nabiela tak malam nie sebab ibu ada test kat oum ..." jelas nabiela...

akak segera menyemak jadual mengajar..owh yes, malam nie memang tak der tuisyen malam, hanya ada malam selasa sehingga malam jumaat sahaja...terus akak berkata

"oklah takder masalaha, nanti lepas kelas, dalam pukul 6 30 petang paklang terus ke rumah nabiela yer...." akak memutuskan talian terus...

dalam pukul 6 30- petang, akak terus mengambil teksi menuju ke rumah kak ngah..dalam hati rasa happy jugak sebab dah lama tak jumpa dengan anak buah..itu lah anak buah yang paling akak sayang....sebaik sahaja sampai di rumah kak ngah, akak dapati nabilea sedang sibuk membuat kerja sekolah, manakala kak ngah pulak baru sahaja mandi dan bersiap siap untuk pergi test..

"nabiela buat kerja sekolah apa nie? aku menegur nabiela yang sedang khusyuk membuat latihan di buku kerjanya..

"alah kerja sekolah mathematics. lepas nie ibu suruh biela buat kerja rumah..ibu ada beli buku latihan untuk nabiela....

"oh ye ker..senang tak mathematics biela? " akak sengaja nak menguji anak buah ku ini...

"oklah..boleh lah jugak, tapi kalau bab fraction bile tak paham sangat . ada salah masa peperiksaan pertengahan tahun hari tu...." jelas nabiela sambil menulis sesuatu di buku latihan nya..

akak memang kagum dengan kepandaian anak buah akak sorang nie....baru baru nie dia dapat nombor satu dalam kelas dan nombor satu dalam aliran, budak budak cina dalam kelas pun kalah dengan dia..akak sangat bangga dengan nabiela...semua subjek teras upsr dia dapat A dan markahnya semua dalam 90 ke atas..alhamdulillah..dia memang sangat bijak.....

"napa pak lang tak datang masa ambik report card biela?' tiba tiba biela bertanya sambil meletakkkan penselnya..matanya tepat memandang ke arah mata akak ketika itu..seolah olah ada sesuatu yang tidak puas hati terbuku di dalam hatinya...

"erm ..pak lang masa tu busy lah nabiela..sorry yer...." akak menjawab dengan nada yang sangat bersalah ......

"kalau kau lapar, aku dah beli makanan nie..ada atas meja. kau tolong jaga nabiela sampai pukul 9 kot, aku test sekejap sahaja..nanti aku hantar kau balik kat pandanjaya.." kak ngah tiba tiba menyampuk...kak ngah terus mencapai kunci kereta..terus keluar dari rumah..

"eh biela dah makan ker....?" tanya aku....dia hanya mengeleng kan kepala..begitu khusyuk dia menulis dan membuat latihan tersebut..aku hanya memerhatikan ....

"pak lang nak tahu..biela..tunggu pak lang tau...ingat kan pak lang datang..tengok temgok pak lang tak datang ...sedih biela tau.,....." jelas anak buah ku..aku hanya diam sahaja...aku biarklan dia meluahkan perasaan nya terlebih dahulu..

"kawan kawan bilea semua balik awal sebab mak dan ayah dia datang..dah lah bile tak der ayah....sebab ayah dan cerai dengan ibu.....sedih biela...asyik berdiri tepi tingkap tunggu pak lang..." biela terus menulis semula..aku hanya berdiam kan diri, tiba tiba air mata ku bertakung..ku tatap wajah anak buah ku...yup aku akui...ibu dan ayahnya telah bercerai, dan aku sebagai pak lang nya..memang aku banyak menguruskan persekolahan nabiela...

aku masih ingat masa hari pertma dia mendaftar di sekolah taman segar, aku lah yang menghantar dan menunggu dia sehingga waktu rehat, walaupun ibu nabiela merupakan seorang guru di sekolah tersebut, namun, ibunya tidak sempat mengambil report card sebab ibunya merupakan penyelaras tahun 6 .....

" tak gunalah biela dapat nombor satu sebab tak der sapa yang nak ambik report card bilea masa tu...dah lah pak tam kerja, mak teh kerja, pak su kerja jugak, pak lang janji nak datang, tapi pak lang tak datang pun ..sampai rehat lah biela tunggu paklang..masa rehat biela tengok ajer kat pintu pagar sekolah..manalah tahu pak lang datang..tapi tak datang...." nabiela terus meluahkan perasaan nya ..aku dah mula rasa sangat bersalah...tanpa disedari, air mata dah mula mengalir.....

aku hanya mampu berkata di dalam hati..maaf pak lang yer nabiela........