bunyi lagu halo berkumandang di telinga ku....hish..."siapa pulak yang tipon nie.".getus hati ku ini..jam menunjukkan pukul 5 15 petang..aku masih lagi enak dibuai mimpi yang indah di kala petang menjelang....maklumlah semalam aku sampai di rumah dalam pukul 10 15 pagi setelah menemani akiko ke lapangan terbang...aku percaya firdee dan juga kak nor masih lagi diulit mimpi yang indah juga...masing masing penat.....


tertera gambar seseorang yang aku rindui di paparan skrin telefon bimbit ku..wajah yang amat ku sayangi dalam diam diam ..wajah yang selalu mewarnai hidup ku... namun pada saat itu aku terasa seperti malas untuk menjawab panggilan tersbut...ku biarkan lagu halo berkumandang beberapa kali ..aku terus tertidur...


namun si pemanggil tidak berputus asa, setelah panggilan telefon tidak berjawab, dia terus menghantar sms pula..aku hanya mampu membaca sms tu...


"cikgu kat mana.....buka puasa sama nak tak...." itu sahaja sms yang terpapar di skrin, sekali lagi perasaan malas menguasai diri ku..aku terkebil kebil ...namun demi tidak menghampakan orang itu aku membalas semula...


' insya allah...kita buka di pandan jaya sahaja lah..." aku terus terlena semula...


tidak lama kemudian, lagu halo berkumandang...aku terus melihat ...erm dia lagi.....aku terus melihat jam..ya allah dah pukul 7 malam, ini bermakna aku hanya ada beberapa minit sahaja untuk bersiap dan berbuka puasa...seperti lipas kudung lagaknya..aku terus mencapai tuala dan mandi....hati ku berdebar debar....perasan bersalah menguasai diri ku...tanpa membuang masa aku pun mengoleskan wajahku yang semakin teruk dengan kesan bintik bintik demam campak dengan revlon tujuh petala....


si dia nampaknya seperti terasa dengan sikap ku ...sms nya berbunyi..."kalau tak nak buka sama, tak apalah.....saya buka seorang diri..selamat hari raya dan maaf zahir dan batin...."


aku terus mencapai payung menuju ke kedai nureen corner...aku lihat dia sedang makan dengan tenang sekali..mungkin agak terkejut dengan kehadiran ku ketika itu...namun nampak sedikit kekecewaan di riak wajahnya..aku segera meminta maaf dan duduk di sebelahnya..menu kali ini agak istimewa sekali...ada ikan tiga rasa, kailan, sup tulang, telor dadar dan juga udang tepung.....


dia segera meminta ku menjamah nasi..namun aku memang tidak berselera..tanpa ku sedar, aku menitiskan air mata....terasa sangat bersalah dengannya....dan yang penting terasa sangat rindu padanya ...tak tahu nak gambarkan perasan tersebut...


dia segera melihat ke arah ku..dan memberi isyarat supaya aku dapat mengawal perasan...tidak elok sekirannya aku menitiskan air mata di kedai makan yang penuh dengan orang..demi menjaga nama baiknya, aku segera menyeka air mata ku..dan menyuap makanan satu persatu..entah mengapa pada masa itu aku tidak berselera langsung..hanya air mata yang menitis dan mengalir di atas permukaan revlon 14 petala ku itu...


dia terus memandang ku sambil menghulurkan tisu....dia juga mengambil ikan dan meletakkan di atas pinggan ku....dan beberapa lagi lauk....seolah olah meminta aku menghabiskan lauk yang ada di atas meja...dia terus memandang ke arah ku lagi...aku hanya mampu mengeleng gelengkan kepala sahaja....kami menjadi bungkam....hiruk pikuk di kedai makan tidak langsung memberi kesan ke atas emosi ku ketika itu....


selepas habis makan, dia menghisap rokok malboro nya....


"jangan lah sedih cikgu..saya balik sekejap sahaja..lepas raya saya pasti balik sini semula..hanya tak tahu bila ..itu sahaja..." dia memulakan bicara bagi memecahkan kesunyian ketika itu...


aku hanya mengangguk kan kepala...tanda faham dengan apa yang dikatanya oleh nya.....


"cikgu balik bila? nanti jangan lupa dengan saya pulak ...." hehehehe...dia sengaja nak menceriakan aku...


"saya balik malam nie ..insya allah..tunggu adik saya lah....paling awal malam nie..paling lewat esok petang lah..." aku membalas semula....


sambung ku lagi..." terima kasih lah banyak banyak selama ini sangat baik dengan saya ...ambil berat pasal diri saya....dan awak lah yang paling terbaik lah...saya takkan lupa...."


"alah cikgu...cikgu pun baik dengan saya....mestilah saya baik dengan saya...." ujar nya semula sambil menghisap rokok..suasana sejuk mencengkam kami ....hujan masih lagi lebat di luar ....


" awaklah yang paling baik...datang rumah saya ..hantar makanan semasa saya kena demam campak..tiap tiap hari awak datang ...beli air kelapa lagi...pastu sapu ubat kat badan saya..tiap tiap malam awak buat benda yang sama..itu yang saya terharu....." aku meneruskan perbualan...


" alah cikgu nie...jangan lah cakap macm tu saya sedih lah cikgu...cikgu pun baik dengan saya..saya nie orang susah cikgu..mak pun dah tak der....apa yang boleh saya bantu..saya bantu lah cikgu...itu ajer yang boleh saya buat......yang lain tak boleh lah...." dia merendahkan diri...sambil memandang ke arah ku..air mata mula bertakung di kelopak matanya...segera dia mengalihkan pandangannya ke arah lain.....


"saya doakan awak selamat balik yer...dan jangan lupa kirim salam pada nenek nanti..dan bila sampai sana nanti telefon lah saya, jangan lupa pulak .....dan saya doakan awak dan awek awak juga gembira di hari raya nanti....." aku menatap wajahnya..


dia tertawa besar bila aku menekan kan perkataan awek tadi.....


"mana saya ada awek lah....hish cikgu nie...tu kawan saya ajer lah......cemburu ek.." dia mengusik aku...


"hish mana ada lah cemburu...tak lah... " aku menafikan...namun dalam hati ..ya allah mahu sahaja aku mengakui yang aku selalu cemburu..namun...aku faham...dia bukan seperti ku.....


" kalau saya tak balik nanti...cikgu simpan lah baju yang saya beri nie...dah sembur dengan minyak wangi yang cikgu suka bau tu.....kalau rasa macam......" tergantung ayat nya di situ....


aku segera mencapai 2 helai baju yang diberinya..alah baju yang selalu di pakainya..aku faham..dia tidak mampu untuk membeli baju yang baru untuk ku..aku tak kisah...tapi baju yang di berikannya ini sangat cantik....aku suka..dan apatah lagi bau minyak wangi yang selalu dipakainya akan menjadikan aku akan mengingati dirinya selalu.....


terimbau kenangan lalu..kami berbual mengenai detik pertama kami bertemu...16 mei ...yup masih lagi teringat di dalam minda ku apabila aku menegurnya...dan sejak itu kami menjadi kawan ..mula mula dia seperti malu sahaja...namun sedikit demi sedikit dia boleh menerima ku...setiap malam ..kalau kami ada masa lapang ..kami akan berbual panjang..bergelak ketawa....


ramadhan yang datang menjadikan kami semakin erat..sempat juga kami bertukar lagu antara satu sama lain...aku berikan dia lagu...ungu tercipta untuk ku..manakala dia memberikan aku satu lagu juga.....lagu omputeh uiiiiii....bryan adams katanya..layan ajerlah....


" erm cikgu..saya rasa nak balik dah...nak kemas kemas barang...cikgu jaga diri tau..jangan sedih sedih ....nanti saya telefon cikgu yer..tak payah lah hantar saya nie..hujan, susahkan cikgu sahaja...tak per...nanti saya telefon cikgu...." dia meminta diri..


" baiklah ..hanya saya nak cakap ..saya ..." aku hilang keberanian untuk menyambung kata kata itu....


"cakaplah cikgu..jangan malu...saya dah nak balik dah nie pun.....apa yang terbuku di hati cikgu kenalah cakap..."dia menunggu dengan penuh kesabaran.....


" saya ...maaf lah kalau saya cakap..saya sangat sayang kat awak..dan mesti rindu kat awak nanti..." bagaikan petir di kala hujan lebat ..aku takut kalau kalau dia terkejut dan akan menjauhkan diri nanti.....tapi itulah risiko yang pasti akan ku tanggung, tapi aku tak mampu lagi membendung perasaan ku lagi...


" sama dengan saya juga....." pendek sahaja jawapan nya...dia menghukurkan tangan untuk bersalam dan terus pergi.....sekerat jalan dia berpaling dan melemparkan senyuman sambil mengangkat tangannya.....aku terus memandang sehingga dia hilang dari pandangan ku..air mata terus mengalir ..deras...sederas air hujan yang mencurah ke bumi....baju yang diberinya ku gengam erat..bau minyak wangi menguasai deria bau ku.....


aku melangkah perlahan lahan...tiba tiba tertera gambar nya di skrin telefon..dia menghantar sms yang berbunyi...." saya pun sama juga.....tapi saya malu nak cakap...."aku terpaku...dan berpaling ke belakang....terukir sebuah senyuman....


"sesungguhnya aku senantiasa mengingati diri mu......setiap saat dan setiap langkah ku......." aku melangkah ke rumah sewa ku sambil terbayang seribu kenangan yang terindah dalam hidup ku.....