salam...selamat petang...sebaik sahaja dah siap satu entry terus kita taip lagi satu entry lagi nie...pergh semangat giler nie kan? sebab ada masa lagi sebelum kelas bermula...lagi 30 minit lagi kot...so dengan menggunakan hikmat tangan sotong, terus taip dengan laju sebab takut masa tak sempat pulak.....oklah kalau tadi dah citer pasal sotong lah, world cup lah, dan juga badminton sekarang nak citer pasal seorang teman dari thailand pulak..tetaps.....

oklah citernya begini.....

"cikgu kat mana?" satu sms masuk diiringi dengan lagu "sempurna "

"kat rumahlah..bts..mat kat mana? aku membalas dengan laju

"kat gombak..nak pergi rumah cikgu..nak ambik barang .." balas mat

"datang lah mat..saya dah lipat baju baju dan seluar mat nie...." aku membalas

"nanti dah sampai , saya sms cikgu "

perhubungan secara sms itu termati sampai begitu sahaja..aku masih berguling guling di atas katil....dah lama tak jumpa mat sejak dia balik ke narathiwat ....last jumpa semasa bulan 12 tahun lepas, semasa dia tinggal selama sebulan di rumah pandanjaya. selepas tu dia balik semula ke narathiwat, dan terus tidak pulang ke malaysia..hanya kadang kala kami berhubung juga dengan telefon.

dalam satu jam, lagu sempurna berkumandang.

"saya dah sampai kat bawah "

aku terus huru hara mandi....cepat cepat bersiap dan turun ke bawah...dari jauh nampak seorang pemuda yang kurus dan tinggi lampai tersenyum.seperti biasa dia akan tersenyum..aku pun mengajak dia naik ke rumah.

"dok ngan sapa cikgu ?" tanya mat

"hamie dan kiko .." pendek sahaja aku menjawab

"oh diaorang mana cikgu ?" tanyanya lagi

"erm..hamie dalam bilik kot...kiko tido " aku menjawab...tidak yer sebenarnya kiko pergi pavilion masa tu...aku yang tak tahu....

mat mengeluarkan rokoknya.

"boleh rokok ker ?"

aku mengangguk.....terus ke dapur dan menghulurkan segelas air

mat senyum...kami duduk di sofa sahaja sambil menonton televisyen

macam macam yang kami bualkan....mat bercerita tentang kehidupan nya di natarhiwat, pasal bekerja dengan kakak di hatyai dan macam macam lagi..aku hanya mendengar sahaja anak muda yang berusia 27 tahun bercerita....sambil menatap wajahnya..macam biasa...hanya sekarang dia dah berkumis .

"mat..selamat hari ulang tahun..besday mat 30 jun kan ?"

"eh cikgu ingat ker besday saya ?" dia seakan terkejut.

"mestilah ingat mat..ada dalam diari saya...tapi maaf..takder hadiah..saya takder duit.."

"erm cikgu nak kasi saya apa....?" tanya mat sambil tersenyum

"erm kan saya dah bgtau..saya takder hadiah utk mat..takder duit ..heheheehehe..beri "kasih sayang" lah mat ek .." aku bergurau

"sukahati cikgu lah..." dia tersenyum

kami berbual lagi....

"cikgu ..jom pi makan ...kat bawah saya belanja ..." ajaknya

"erm tiket kol baper?"

"lambat lagi cikgu ..kol 11 malam nanti ..."

aku mengangguk sahaja....

kami makan bersama...dan dia mula berbicara..

"saya nak bgtau cikgu yang saya akan sambung belajar nanti kat thailand...4 tahun..."

aku terkejut...hanya terdiam sahaja

"kenapa? saya dah tua sangat ker nak belajar cikgu ?" tanyanya kembali

"taklah..mana ada..oklah tu ...."

"takkan saya nak masa chicken chop ajer ...nak jugak kerja pejabat.." azam anak muda ini...

"belajar apa kat sana mat ?" aku bertanya

"entah lah..saya nak cakap dalam bahasa melayu tak tahu cikgu..dalam bahasa thailand oklah ...tahu "

"memang lah...masalahnya saya tak tahu pulak bahasa thailand.."aku membalas

"lepas nie tak jumpalah kita kan ?" aku bersuara...

"aha tak jumpa ..saya tak datang lah malaysia..."jawab mat

"mat....maaflah kalau saya ada buat silap dan salah...yang lepas ..lepas lah mat yer...." aku menghulur salam kemaafan.

"samalah dengan saya cikgu....lagipun saya banyak salah dengan cikgu .."

"saya lah yang banyak salah dengan mat...dah lah tak mahu nak cakap benda lama..nak dekat puasa dah kan mat ? jadi..baik kita lupa dan bermaaf maafan ajer lah ...."

"eh tambahlah cikgu..nak makan apa ..makan lah ..jangan malu malu...." dia mengalih topik perbualan.

kami terus menjamu selera..aku menatap wajahnya...curik curik..kalau dulu kami bukan main susah nak berdepan..dia nak ambim order pun tak pernah ....hanya tgk jauh jauh sahaja..tapi sekarang ...aku boleh tengok depan depan...setiap inci wajahnya aku perhatikan...

"oklah cikgu..saya nak balik dah..."

kami berjalan ke perhentian teksi di bts....diam...takder satu suara yang keluar.

teksi pun sampai. aku peluk mat dan tepuk bahunya....

"selamat tinggal mat...."

"jaga diri cikgu..tunggu saya lagi 4 tahun yer " usik mat..

aku terdiam...dia masuk ke perut teksi dan berlalu pergi....