jam menunjukkan pukul 6 30 pagi, seperti biasa rutin harian ku ialah mengejutkan ted bangun tidur untuk bersiap pergi ke sekolah, sebaik sahaja ted menunaikan solat subuh, dia akan beransur untuk pulang ke rumah..dan aku pula seperti biasa akan terkebil kebil memandang siling bilik...tak boleh tidurlah pulak.

puas ku kalihkan badan ku ke kanan dan ke kiri...sama...tetap...tak leh tidur...berpura pura tengok telefon bimbit..pandangan ku kosong..sedangkan masa berjalan dengan begitu pantas ....aku segera teringat untuk mambasuh baju..lantas ku kumpulkan baju baju kotor dan terus campak ke dalam mesin basuh...

aku terpaksa menunggu dalam masa 32 minit sehingga cucian itu kering, dan boleh disidaikan di belakang dapur sahaja..namun semasa aku menunggu cucian itu, telefon bimbit samsung bergema dengan lagu xpdc "aku masih disini" menandakan satu sms masuk. segera ku tekan skrin telefon, tertera sms dari seorang anak murid yang baru aku kenali...

"salam cikgu ..dan morning..saya tak pergi sekolah hari ini..demam" pendek sahaja sms yang dihantar....

aku meletakkan semula. perasaan malas menguasai diri, aku malas untuk membalas sms itu..aku biarkan sahaja..terus menonton televisyen di ruang tamu. namun sebagai insan dan manusia, aku punya perasaan kasihan, apatah lagi budak tu demam...

"morning..sorry lambat balas..baru bangun tido..owh kamu demam..dah makan ubat ker? dah sarapan ?" aku memicit butang di skrin telefon..

tak sampai beberapa saat.

"belum sarapan lagi cikgu, tak larat nak beli....belum makan ubat lagi....tapi mak ada kasi duit beli sarapan..nantilah saya turun bawah...itu pun kalau larat lah " dia memancing rasa simpati ku.

"erm kalau macam tu..biarlah cikgu pergi beli ..kamu nak makan apa ?"

"erm ye ker...mekasih...nasi goreng, letak telur tau..sambal banyak sikit ...air tak mau..nanti sakit tekak kalau beli air sejuk " jelasnya..

aku segera ke bilik air, mandi dan apabila tubuh terasa segar, aku segera turun ke kedai di bawah rumah sahaja...bau masakan yang sesap ,menguasai deria bau ku ini....aku segera bungkus nasi goreng , dan air nescafe ais untuk ku juga. segera aku berjalan menuju ke blok anak murid ku..aku terasa berdebar debar, maklumlah inilah kali pertama aku datang ke rumah nya.

apabila sampai di luar pintu, segera aku megetuk daun pintu, tidak lama kemudian, si biskut ( geleran yang aku berikan ) berdiri di depan pintu...dia melemparkan satu senyuman yang penuh kepayahan....mungkin dia sakit teruk...aku pun masuk ke dalam rumahnya...

si biskut itu mempelawa aku duduk di sofa...kipas terpasang dengan laju, aku memandang ke arah si biskut.

"bila demamnya ? teruk sangat ker ?" aku memulakan perbualan untuk memecahkan kesunyian ketika itu .

"malam tadi cikgu....tiba tiba demam sebab semalam saya mandi kat kolam renang, time tu hujan ...so agaknya terus saya kena demam nie " dia mengeluh.

"ok..erm ..nie ada sarapan yang kamu kirim tadi....makanlah..pastu leh makan ubat ..ada ubat tak ?" aku bertanya

"mekasih lah cikgu..jap saya ambik duit..mak saya ada tinggalkan duit tadi..suruh saya beli sarapan...tapi macam tak larat pulak.....marilah makan sama cikgu " pelawa anak muda yang berusia 17 tahun ini....aku mengamati wajahnya...dia nampak kurang selesa dengan tenungan mataku ..cepat cepat aku alihkan perhatian ku....

kami duduk di meja makan...dia menghulurkan sudu dan garfu kepada ku..suasan menjadi senyap...bungkam..hanya terdengar bunyi pusingan kipas sahaja.....aku melihat satu kepayahan dan kesusahan untu dia menelan makanan.....dan tidak begitu selera untuk menjamah makanan..

'eh gambar sapa tu ?" sajer aku bertanya apabila terpandang satu potret yang dilukis.

"gambar mak dan ayah saya cikgu " terangnya dengan pendek

"ayah kamu tu...orang mana......?" aku bertanya.

"ayah asal orang italy cikgu, mak orang sini ajer "

aku terkejut ...namapak ayahnya tampan di potret tersebut.

"owh kiranya awak nie kacukan lah ek..ada darah itali lah ek " aku mengusiknya....

'ala cikgu..tetap gak warganegara malaysia gak.....tak kisah lah sapa pun ayah kita .." merendah diri anak muda ini.

aku akui, raut wajahnya agak berlainan sedikit, aku terpandang semasa aku memilih makanan di kedai melayu pada minggu lepas, wajahnya ada iras iras si jacob, dalam citer twilight tu....tak sangka pulak budak nie anak orang itali..kelas...

bersambung lah ek