"kamu ada berapa adik beradik ?" tanya ku untuk mencungkil rahsia tentang dirinya.

"ada 3 orang cikgu, saya anak yang paling kecik, kira macam bongsu lah cikgu " terangnya sambil mengunyah makanan.

"mak dan ayah kerja mana?" seperti seorang guru yang bertanya kepada anak muridnya.

"mak kerja kat kl ajer. kerja biasa sahaja, ayah bukak business..." dia seolah olah malas nak bercerita tentang keluarganya. seperti ada sesuatu yang disembunyikan oleh si anak muda ini. aku tidak mahu mengalah, terus bertanya lagi ...

"adik beradik kamu yang lain dah kerja ker? atau masih belajar ?"

"erm yang pertama , abang dan kedua kakak...semua dok ngan ayah kat italy ..' terangnya. aku terkejut. ini bermaksud si biskut tinggal seorang diri di rumah bersama dengan ibunya. aku berhenti bertanya ...seperti aku dapat memahami perasaan yang berkocak di dalam hati anak muda ini .

kami terus menikmati hidangan sarapan pagi . suasana menjadi sunyi semula. Aku memandang ke segenap seluruh ruang rumahnya. aku dapati perabot yang disusun rapi ini harganya mungkin menjangkau puluhan ribu.

"cikgu ...bila boleh start mengajar saya...nak dekat trial dah nie ?" pintanya. Dia mengemaskan meja makan...aku tinggal persoalan itu ..aku masih lagi berkira kira untuk mengambilnya sebagai anak murid..takut pulak kalau jadual harian tuisyen ku semakin penuh pulak nanti...

"nantilah cikgu semak semula jadual cikgu " ujarku.

"erm itu ajerlah alasan yang cikgu berikan..dah 2 minggu saya tunggu .." ngomelnya sambil duduk semula menghadap aku di meja makan.

"oklah...cikgu rasa nak balik dulu lah kan?" aku segera mengangkat kaki.

"eh nantilah dulu cikgu..lepaklah..nak pergi mana tu ?"

"sorry tak selesa kalau datang rumah orang kalau mak dan ayahnya tak der..kalau ada apa apa yang berlaku..sah sah cikgu yang kena nanti kan " aku menuju ke muka pintu.

"cikgu..jom teman gi klinik ....ubat tak der.." ajaknya.

"naik apa?" aku membulatkan mata

"apa lagi..motor lah cikgu ..." katanya pendek. segera dia mencapai helmet tanpa aku memberikan persetujuan.

"ada lesen ? kalau tak der...sorry tak mahu lah " aku bertegas.

dia mengeluarkan lesen motonya sambil tersenyum kelat. entah mengapa aku seperti orang bodoh sahaja...mengikutinya......

aku terdiam mengekori langkahnya...namun di dalam hati, ada benda yang perlu ku tahu lagi tentang si biskut ini.....