aku masuk ke bilik tidur..dia atas meja study ada sekeping kertas kecil berwarna kuning ...tertulis satu nota yang berbunyi " mate..aku kena balik kampung..ayah aku sakit urgent "....aku hanya merenung ke arah nota itu..kosong sahaja pandangan aku..terus aku mencapai telefon bimbit

"mate..kau balik kampung ? aku baru dapat nota kau nie..camne? ayah kau sihat ker ?" aku menghantar sms itu.

dalam 2 minit kemudian masuk satu sms " thanks mate..yup ayah aku kat wad....aku balik malam ini atau esok...tengoklah..kau jaga diri weiii "

aku tersenyum sahaja...terus mencapai tuala dan merebahkan diri di atas katil.aku memandang ke arah kipas yang berpusing liga..aku terasa sangat mengantuk lalu tertidur

azan di surau menandakan masuknya waktu magrib membuatkan aku terjaga....aku hanya mengelengkan kepala ..terasa bersalah juga tidur pada waktu magrib . kata orang tua tua , tak elok sangat kalau tidur masa maghrib...aku terus ke bilik air...

selepas makan malam, aku mengambil peluang untuk buat sedikit revision, namun perasaan malas menguasai diri, maklumlah esok hari sabtu, jadi mood cuti itu membuatkan aku terasa malas sedikit,

di luar, angin bertiup dengan kencang , aku segera menutup daun tingkap bilik, dan hujan turun mencurah membasahi bumi...aku mengelamun seketika....sejuk....tiba tiba terdengar bunyi kuakan pintu..aku merenung ke arah muka pintu ..

"eh mate..kau dah balik ?" aku terkejut melihat roomate aku balik dalam keadaan kehujanan.

"aha ..baru sampai..aku redah ajer tadi tu " jelasnya sambil memeluk tubuh, mungkin kesejukkan agaknya.

aku segera menghulurkan sehelai kain tuala...dia mengelap wajah dan tubuhnya...segera menukar baju dan seluar

"macam mana dengan ayah kau.....?"aku memecahkan kesunyian

"erm kat wad lagi....tak tahu..nie aku balik sebab lusa aku ada test arrr" jelas nya

dia duduk di atas katil..sambil menatap wajahku..aku perasaan yang wajah roomate ku itu agak lain sedikit, mungkin dia kepenatan agaknya..dan ku lihat dia banyak termenung...

tiba tiba handset ku berbunyi...roomate ku memandang aku..cepat cepat aku mencapai telefon bimbit ku...aku melihat nombor yang tertera tu nombor yang tidak aku kenali .

"asslamaulaikum..." terdengar suara yang biasa aku dengari.

"walaikumusalam..' aku membalas..entah mengapa perasaan tidak sedap hati menguasi diri

"mate..sorry lah aku call kau malam malam buta nie..aku nak minta tolong kau...nanti esok hantar buku kalkulus kat library...aku tak sempat..buku tu ada atas meja...nie nombor kakak aku nie....aku terlupa nak bawak charger ......aku kat kampung esok aku balik..." aku hanya terdiam sambil aku merasakan tiba tiba dunia nie gelap..........

yang pastinya, buku kalkulus dan charger roomate ku memang ada di atas meja.....dan roomate ku yang "baru" itu tersenyum sinis...