aku kekenyangan. alhamdulillah , sebab aku baru sahaja makan bersama dengan ted di kedai traffic light di burn. kami berdua kepenatan, maklumlah baru sahaja menghadiri majlis perkahwinan adik firdee di bangi. Apatah lagi, kami berdua tidak cukup tido seharian. Aku memandang ke arah jam, baru menunjukkan pukul 12 30 malam. Hujan masih lagi membasahi bumi...aku hanya terbaring di sofa sahaja.

tiba tiba deringan telefon berbunyi. aku melihat nombor yang tertera di skrin..unknown number...aku seperti malas untuk menjawab panggilan tersebut..maklumlah private number ini tak tahu siapa yang telefon..ku biarkan sahaja lagu dakmie itu memecah kesunyian pagi . aku memberikan tumpuan ke arah kaca televisyen, sekali lagi perhatian aku di ganggu. lagu dakmie memecah suasana..ted memandang dan memberi arahan kepada ku agar aku mengangkat sahaja ..

"assalamualaikum" suara yang agak keras di talian

"waalaikumusalam.." jawab ku pendek .

"napa tak jawab panggilan telefon ?" bunyinya agak kasar. aku menarik nafas...rasa mahu sahaja ku membalas dengan nada yang kasar, namun bila ku fikir, tiada gunanya bercakap begitu. aku hanya berdiam diri sahaja.

"aku nak jumpa kau .." arahnya

"sekarang ?" aku membalas

"yelah..takkan tahun depan pulak ?" sindirnya lagi..kali ini terusik sedikit tahap kesabaran yang aku simpan .

"dah lewat dah nie..lagi pun esok kerja...jumpa esok ajerlah " pinta ku

"bila pulak sekarang nie aku kena buat appointment nak jumpa ngan kau " nadanya semakin keras. aku terasa menggigil sedikit. maklumlah..dia mula meninggi suara kepada ku..aku bukanlah orang asing bagi dirinya ...mengapa harus meninggi suara.

' cuba u tarik nafas...dalam..dalam..dan mengucap ok..i bukan lah pandai sangat dalam ilmu agama nie..tapi kalau u terus marah dan meninggi suara , tak akan dapat selesaikan apa apa pun..so...kita jumpa esok...i tahu mungkin u ada masalah ..nak kongsi dengan i ..tapi dah lewat malam..apatah lagi apa kata isteri u kan..i tahu ..kita sama sama laki..so no hal nak jumpa...tapi tak elok lah u biarkan isteri u kat umah sensorang " aku memberi penjelasan yang panjang lebar kepadanya.

dia terus mematikan panggilan. perangai nya masih tak berubah. Panas baran. Cepat nak melenting. Tidak pernah fikir pasal orang lain..kadang kadang aku merasakan dia terlalu mementingkan diri sendiri sahaja . Namun , orang bijak pandai pernah berkata " lebih mudah untuk mengubah sebuah gunung , dari mengubah perangai seseorang itu " jadi kubiarkan api kemarahan yang melanda di dalam dirinya terpadam di bawa kesejukkan malam yang mencengkam.

pukul 6 45 pagi

"dah bangun ? aku nak datang umah kau.. sarapan sama ?" sms masuk ke dalam handset ku. Aku baru sahaja mengejutkan ted dari bangun tidur untuk ke sekolah.

"ok " balas ku pendek ku. Malas untuk menaip sms dengan ayat yang panjang panjang.

7 30 pagi

aku menunggu dia di tempat biasa. Ku lihat berbondong bondong pelajar menuju ke sekolah yang berdekatan dengan tempat tinggal ku.Aku tersenyum..kenangan di zaman sekolah terusik ..aku tersenyum..ku lihat sebuah kereta masuk ke perkarangan kawasan tasik height.

Seorang pemuda keluar dari kereta. Muka masam mencuka. tapi nampak smart. dah kahwin pun masih smart lagi ..ala lagipun kahwin baru masuk 4 bulan sahaja. Dia memandang ke arah kedai, aku mengangkat tangan...memberi isyarat yang aku berada di situ. Aku hampa, sekelumit senyuman pun tidak dilemparkan ke arah ku...aku menahan sabar. Tidak mahu pagi ku diganggu dengan emosi yang negatif. ku alihkan pandangan ku ke arah lain.

"assalamualaikum " sebaik sahaja dia melabuhkan punggungnya di kerusi.

dia hanya mdiam . mungkin jawab di dalam hati ..aku biarkan dia tenang dahulu.

"minum ?" tanya wanita itu

"nescafe tarik, dan nasi lemak ayam " jawabnya

"u dah makan ?" tanyanya kepada ku.

"dah order tadi...tunggu u..tapi tak sampai lagi makanan yang i order tu " jelasku .

"erm bz sekarang ?" tanyanya

"sibuk main badminton..lagipun semalam gi kenduri kahwin " aku menjawab semula.

"oklah aku minta maaf sebab kasar ngan kau..."

"its ok..tak per..apa masalah kau ..macam urgent ajer ...." pintas ku

"erm nak citer sekarang ker atau lepas abis makan ?" dia bertanya

" sekarang pun tak per " aku tidak sabar sabar lagi

"aku tol tol geram lah ngan ina. Sekarang nie semua aku buat semua tak boleh ...."

"maksud kau?"

"ok ..dulu aku boleh gi main futsal, sekarang dah tak boleh dia suruh balik awal..dulu leh ajer aku habiskan hujung minggu dengan kawan kawan..lepak kat kedai mamak...sekarang dah tak boleh..nak balik awal....pastu baru baru nie gaduh pasal nak balik raya...aku nak balik raya umah aku dulu..dia nak balik umah dia pulak .' ngomel nya. aku membiarkan sahaja dia meluahkan apa yang terbuku di dalam hatinya.

"pastu sekarang nie macam macam dia kontrol aku..semua tak boleh...dia check setiap sms aku ..email aku..sebab dia ingat aku ada skandal dengan perempuan lagi..sah sah aku nie jual insurans..dia kena pahamlah kerja aku macam mana kan? aku kena menghadap customer selalu kan...aku pun dah tak paham dengan perangai dia tu..pok pek pok pek ajer. aku pikir dia isteri aku dan perempuan ajer.."

makanan dan minuman kami sampai.

"erm macam nielah..kau mesti ingat kau dah kahwin. so berfikir dan bertindaklah seperti orang yang dah kahwin, slow slow tinggalkan perangai dan juga aktiviti zaman bujang kau dulu..sekarang kau dah ada isteri..isteri yang akan menjaga kau nanti, yang kan berikan kau cahaya mata dan zuriat untuk generasi kau jugak bukan ? biasanya, orang baru kahwin nie...tapi biasanya orang baru kahwin mesti happy bukan ?" aku menjawab mengikut apa yang aku fikir masa itu

"kau kenalah bertolak ansur..maaf..aku bukan nak tunjuk pandai sebab aku sendiri pun tak pernah berkahwin, jadi macam pelik kalau aku beri nasihat sedangkan aku bukanlah ada pengalaman untuk menasihati orang yang berkahwin ...tapi kalau setakat nasihat camtu.. camtu tu bolehlah...kadang kadang kita nie, kalau time kasi nasihat..kalau pakar motivasi, tapi kalau kena kat batang hidung sendiri..erm menggelupur jugak..so aku tak boleh cakap lebih lebihlah sebab aku tak leh campur hal perkahwinan kau dan ina. aku tak mahu nanti nasihat yang aku berikan boleh mempengaruhi perasaan kau kat ina..bukan aku nak tunjuk baik..tapi itu yang aku rasalah.."

"yang penting..u jadilah seorang suami yang baik dan bertolak ansur..ingat ..u belum ada anak lagi..kalau ada naka..camner? lagi susah kan ....bila u kat umah ..u akan jadi macam macam watak. contohnya, kat umah u akan jadi raja, manakala isteri u adalah permaisuri..kadang kala u akan jadi hakim, apabila berhadapan dengan masalah anak anak, kadang kala u akan jadi peguam bela atau pendakwaraya ..dan kala kala u akan jadi macam macam watak...slow slowlah ek..."

dia mengganguk dan menyuap makanan. Aku menguntum senyuman. Terasa lega bila api kemarahannya terpadam sebaik sahaja suria memancarkan sinarnya..