morning semua..hai apa khabar? sihat? dah masuk 20 haribulan julai dah kan? hari selasa nie....so macam mana dengan kerja hari ini..jam menunjukkan pukul 7 53 pagi, memang bangun awal pagi hari nie sebab ada hal nak disetelkan awal pagi pagi nie, so sementara menunggu masa itu, sempat jugak datang menyibuk di bilik kiko untuk menaip satu atau dua entry khas untuk edisi bulan julai kali ini kan...

oklah nak citer pasal si ted...nama betul, erm tak perlulah bagitau, bagi teman yang rapat sudah tahu kan? yang tak kenal tu tak per..just panggil sahaja dengan gelaran ted ....si ted nie masih lagi bersekolah di sebuah sekolah area zon bangsar.....ted ini anak kedua dari 4 orang adik beradik. mak ted seorang guru di sebiuah sekolah di tasik permaisuri, berkelulusan luar negara manakla bapanya seorang kakitangan zakat di maluri... aku mula kenal ted nie masa aku nak mula mengajar di area bandar tasik selatan..itu pun jumpa tak sengaja sebab si ted nie temankan sepupu dia kat kedai makan. yang nak tuisyen tu sepupu dia, budak form 5, tapi masa dia ada sekali duduk satu meja, dia pun macam berminat nak tuisyen.

dia pun terus meminta nombor telefon aku, dan meminta ayahnya menghubungi aku......malam tu jugak ayahnya bersetuju untuk tuisyen dan setkan masa untuk berbincang dengan aku mengenai jadual tuisyen, bukan sahaja aku dapat mengajar si ted, malahan aku dapat mengajar adik ted yang beruisa 12 tahun tu....

so sejak hari tu, aku mula mengajar si ted, budaknya nampak muka macam nakal lah sangat...biasalah budak budak laki kan....memang nakal semacam ajer, tapi masa belajar aku tengok elok ajer dia belajar ngan aku nie. si ted nie mulanya macam teruk dalam matapelajaran matematik, dengan gigihnya ku mengajar dia slow slow, dan adalah sedikit perubahan aku tengok dalam diri ted nie ..terutama dalam akedemik. ta[i dia tak suka sangat dengan matapelajaran sejarah..baru baru masa exam pertengahan tahun aku terkejut jugak, dia tak belajar dan buat ulangkaji...tapi bila exam markah subjeknya..not bad..itu tak belajar..kalau belajar? lagilah hebat bukan ? Dia pandai..bukan tak pandai...math aku tunjuk satu atau dua contoh, dia dah paham....oklah kan kalau macam tu.

mulanya aku dan ted nie hanya berjumpa masa tuisyen sahaja, lepas tuisyen dia balik rumah terus tak pun melepak ngan kawan kawan, tapi kami mula rapat semasa dia membuat folio sejarahnya. so oleh sebab pada satu hari tu kan, kami terlampau khusyuk sangat buat folio...dah larut malam, maka si ted ini pun tido ajer kat umah aku....dan sejak hari itulah si ted nie secara tak langsung menjadi roomate aku dan sekaligus menjadi housemate ala ala di rumah aku nie....apa taknya, balik sekolah mesti singgah umah aku...kadang kadang kami makan tengah hari sama sama, pastu dia akan tidur jap kat umah aku, pastu petang balik semula ke rumahnya, dan malam dia akan menghabiskan masanya dengan aku di rumah.

si ted suka dengan aktiviti yang melibatkan moto walaupun masih lagi belum layak untuk mendapat lesen, pernah dia cerita kat aku yang dia dan sepupunya pernah bawak moto sampai ke melaka tahun lepas....uiiii...gilo apa ...budak lagi tu..tapi berani giler.. aku pernah gak naik moto ngan ted, ala ronda ronda sekitar bts..mak aii...macam nak muntah pulak aku rasa naik moto ngan dia...taubat ...tak berani langsung...tapi dia bawak slow lah jugak kadang kadang...hanya masa hari tu dia nak test aku ajer kot..tu dia bawak giler giler sikit....dia memang hati kering lah aku tengok, semua banda yang pelik dia mesti nak cuba gak.... pernah satu hari kami lepak kat line clear, si azizie ada pesan shisha...dan masa isap shisha tu leh tiup belon sekali..dia pun apa lagi..mesti nak cuba jugak.....si ted nie suka bersukan,,,suka main bola sepak...dan yang terkini badminton...oklahkan...budak lagi,,tenaga pun masih banyak lagi ...so boleh pulun nak main apa pun.....tak kisah.....

si ted nie kelakar..kalau dalam geng geng nya di sekolah, dialah yang paling kelakar kot, tapi bila ngan aku, dia lebih suka dengar lawak bodoh aku ajer kot, terutama bila aku berlakon menjadi kakak angkat kepada si aleem tu...tergelak jugak dia ....bila time dia kelakar? time nak tidurlah..ada ajer lawak yang dia buat ..sampai susah aku nak tidur, dah lah dia nak pergi sekolah lagi..tapi pagi pagi memang dia tak tido sangat sebab takut terlajak pergi sekolah..so apa yang dia buat? dia akan ganggu aku tidur...buat lawak lah apa lah..sampai kul 6 pagi, pastu dia akan bergerak ke rumahnya, dan terus ke sekolah, balik sekolah....terus dia tidur.....

kadang kala kami gaduh gak..mana ada happy ajer..mesti ada "drama " bagai..gaduh gaduh baik balik...lahar lahar ..minta maaf balik......kalau gaduh mesti akan hantar sms lah...gaduh kaw kaw kat situ...pastu salah satu pihak mesti mengalah..biasanya aku lah yang kena mengalah.....kadang kadang ada jugak hantar sms berbunga bagai..ala budak budak...si ted nie dah ada makwe...namanya makwe nya....ish tak perlulah letak kot.....orang cantik dan putih...ada gak aku nampak..tapi ala cinta zaman sekolah paham paham lah kan....takper asalkan dia bahagia...

kalau ted bersama dengan group aku, dia banyak diam sahaja....kadang kala dia gelak..termenung ...dan ada jugak dia menyampuk...tengoklah macam mana dia,,,tapi dia boleh masuk dengan azizie, kak farah dan jugak nas......yang lain tu dia masih malu malu kot..hamie selalu gak kacau dia nie....apa apa pun aku selalu pesan kat ted supaya hormat dengan kawan kawan aku..maklumlah jarak umo pun dah jauh...jadi kenalah hormat orang yang lebih tua....setakat nie takder masalah lah kan......

apa yang menarik pada ted nie ..dia jujur bila bercakap..apa yang dia tak puas hati dia cakap terus kat aku tanpa berselindung..dia jujur melahirkan perasaannya pada setiap apa sahaja yang terlintas di dalam hatinya..apabila si ted ada di dalam hidup aku, at least aku rasa sangat gembira dan happy .....waklaupun jarak kami berbeza begitu jauh sekali iaitu 19 tahun, namun aku rasa selesa ngan dia...menghabiskan masa dengan si ted ..lepak kat kedai makan, pergi ke cc miharja, main badminton, lawan bertumbuk, lawan gusti , dan macam macam aktiviti yang kami buat bersama...

aku berharap semoga dia memperolehi kejayaan dalam peperiksaanya nanti...mengharapkan dia akan berubah....dan sekaligus dapat membuktikan yang dia adalah seorang yang terbaik..apa apa pun ...ted tetap kat hati.....