salam satu malaysia buat peminat blog yang tersayang yer.....sekarang nie jam menunjukkan pukul 3 32 petang....aku masih lagi di hotel renaisance , kota bahru kelantan...sekarang nie aku baru sahaja menemuduga beberapa orang calon yang ingin bekerja di genting.....

dan kini barulah aku tahu bagaimana kerja yang selalu kak teh buat, dan aku dah alaminya serba sedikit yer, pada mulanya aku rasa tak confident nak interview orang ....aku pun tengoklah kak teh interview pada mulanya..uiiii...garang sekali...orang yang pertama tu lelaki, berusia dalam linkungan 20 an ..muka macam shahril sikit sikit ( mulalah emo nie kan?)

kak teh mempunyai karisma yang tersendiri, dalam kelembutan,.....sangat tegas dan yakin dengan apa yang dicakapnya..sehingga kadang kadang orang akan berasa sangat takut dan tidak selesa dengan apa yang disoal...terasa sangat stress..janganlah cakap yang merapu depan dia..siaplah ......

sesiapa yang tidak membawa sijil spm..hambek kau....sama ada calon terpaksa pergi sahaja tanpa sebarang surat tawaran, tak pun akan dapat sedikit lahar daripada kak teh kita..uiiii..kalau akak, akak tak sanggup nak buat macam tu, tapi itulah rules nya bukan? dah bagitau awal awal dalam iklan, tapi datang berlenggang ajer..terimalah habuannya kan? hehehehe...

setakat ini, dah 5 orang aku interview, daripada 5 tu 4 BERJAYA manakala yang 1 lagi gagal..matielah ...konsep lady diana sangat masa interview tu kan? hehehhe...tapi sapa yang kena dengan kak teh...siaplah kau...uiiii..akak terus terang yer, kalu akak jadi candidate...takut u.....

kalau kita tengok kak teh berbual dengan kita, baik ajer...cakap sopan..tapi kalau masa dia interview ..bertukar watak katanya...matileah mak yer....sangat garang....ish berapa kali aku nak cakap dan mention benda nie kan....

banyak yang aku belajar dari sini, bagaimana nak berhadapan dengan orang, kita kena yakin tau..suara mesti terang, jelas dan yakin dengan apa yang kita cakapkan.....jangan terlampau baik dengan candidate...kena tegas.." masa minta kerja, punyalah bersemangat, nanti dah dapat kerja, bila ada masalah di tempat kerja, macam macam alasan lah pulak..." terngiang ngiang di telinga aku ..betul juga kan....

memang seronok juga buat kerja nie...orang yang datang pun buat buat baik dengan kita..tengok kita senyum dari jauh....wah wah..tapi kak teh dengan muka vogue, masuk ke bilik yang disediakan...aku pulak blur blur sotong tengok orang yang datang....pelbagai jenis orang..pelbagai ragam....

bagi ku inilah pengalaman yang tidak akan dilupakan....seronok campur penat...penat dengan karenah orang, penat dengan bercakap dan menerangkan mengenai prospek pekerjaan di sana, penat mendengar benda yang tak penting dan macam macam lagi lah..terus terang aku dah mula jatuh cinta dengan kerja seperti ini.....

selepas ini, kami akan berangkat ke terengganu....dalam pukul 6 petang, erm satu lagi perjalanan...dan esok kami akan berjumpa dengan orang ganu pula...tak ada masa nak rehat ....sampai ajer, penat, pastu pi makan , tido, esok dah mula interview.....ini pun sebab hari jumaat, so ada lah masa rehat masa sembahyang jumaat tadi...kalau tak..penat jugalah kan....

masalah candidate ialah mereka tidak boleh bertutur dalam bahasa inggeris dengan baik, maaflah , bukanlah bermaksud, aku nak bagitau kat kelantan nie bahasa inggeris lemah ...bukan yer....sedangkan kita tahu kelantan merupakan antara negeri yang melahirkan pelajar pelajar pintar..tengok sahaja keputusan peperiksaan awam, negeri serambi mekah ini adalah yang terbaik .....kadang kadang aku geli hati juga bila dengar mereka yang blur blur nie, kita tanya lain, mereka jawab lain....

apa apa pun, aku sendiri pun bukan lah tere bahasa inggeris nie....tak sehebat akiko, hamie, kak farah, firdee, hans , nas , aleem dan lain lain..diaorang sangat bagus dalam bahasa inggeris, aku masih lagi memperbaiki bahasa inggeris aku nie......tapi tak lah sangkak mana pun...gitew gitew ajerkan.....kadang kadang fikiran aku melayang ke kuala lumpur..aku terus terang rindu sangat dengan akiko....tadi baru tipon akiko...aku rindu dengan tawa kak nor...semalam baru text kak nor...aku rindu dengan nas dan aleem serta hamieko yang suka tertawa bila aku buat lawak.....aku rindu dengan hans....yang suka ketawa juga bila aku buat gaya gaya raksasa .....aku rindu dengan lahar amy..aku rindu dengan gedik gedik shima...aku rindu dengan kak farah juger.....

rindu dengan boling ampang point, yelah , biasanya kami ada pertandingan boling miss universe, rindu dengan tempat lepak kami iaitu q bistro, memang rindu lah kat semua...

tak sabar nak pi terengganu, tak sabar nak pi kuantan dan juga tak sabar nak balik pandanjaya sebab ku pun rindu dengan hairul arsenal......muah...kisses