akum semua...apa khabar? sihat? alhamdulillah kalau semua orang sihat dan bergembira disamping orang yang tersayang...akak disini pun sihat sahaja ..alhamdulillah ...(pose pose pakai tudung bawal sebab hari ini jumaat kan)

so uols macam mana dengan kerja hari ini? alah hari nie kan jumaat, so esok kan cuti, apa lagi, rehat lah kan...masa memang cepat berlalu kan? ..akak sangat terkejut yer...dah nak masuk minggu terakhir nie bulan april...( sebenarnya lambat lagi)..hehehehe. so pastu masuk bulan mei..dengan kata lain tak lama lagi ramadhan....yahooo.....ramadhan datang lagi....

oklah uols dah tengok tajuk entry akak kali ini? oh yes, entry kali ini akan menceritakan pasal kes akak kena pindah lah...tapi leh tak akak tulis kena "halau"? erm rasa macam tak best pulak kan ? sebab halau tu bunyinya agak kejam jugak lah akak rasa kan?

oklah begini, dalam pukul 9 15 malam, hari rabu , semasa akak tengah pose pose mengajar di dinamis, akak mendapat panggilan dari tuan rumah, hati dah mula rasa tak sedap sebab biasanya tuan rumah jarang sangat telefon kecuali nak ingatkan akak supaya masukkan duit sewa rumah. Tapi rasanya duit sewa rumah memang dah masuk awal bulan, sekarang baru pertengahan bulan....nie yang akak rasa konpius...

so, akak pun lari ke tandas dan menjawab panggilan dari tuan rumah,

tuan rumah: cikgu tengah buat apa? akak nak datang rumah nie

akak: saya tengah mengajar nie....nak datang rumah? napa kak?

tuan rumah: pukul berapa habis kelas? boleh tak kita jumpa...ada perkara nak cakap nie..penting...

akak ( teringat dah berjanji nak tengok wayang dengan kak farah dan kenkawan) : saya kelas habis kul 9 30 malam....

tuan rumah: hah bagus lah tu...jadi kita jumpa pukul 10 malam boleh tak cikgu?

akak: boleh lah kak....tapi apa masalahnya kak..

tuan rumah: housemate cikgu tak bayar sewa rumah lah...nie nak pi jumpa cikgu nie...

akak: hah tak bayar sewa? betul ker kak?

talian terputus..akak pun tak sedap hati.... dah lah dulu zakiah nas yang buat taik dengan akak, takkan haousemate baru pun buat taik sedangkan nampak baik sahaja...lagipun housemate masuk pun bukan akak yang carik, tapi tuan rumah yang carikan..tup tup akak dapat housemate baru katanya..tapi akak tak kisah, asalkan tak menganggu hidup akak dah ler kan...

akak terus housemate akak, tanya dia kat mana..dia bagitau dia kat rumah..so akak minta dia tunggu di rumah sahaja dan pastikan dia mencari semula resit resit pembayaran kepada tuan rumah supaya senang nanti nak bertekak dengan tuan rumah yer...

selepas tu, terus akak telefon pada kak farah dan meminta maaf sebab tak dapat joint tgk wayang...nada suara kak farah masa tu macam sentap dan terasa sangat dengan keputusan akak yang tak mahu joint..maklumlah kak farah lah yang beria ia nak kami semua berkumpul sambil menonton wayang..

selepas akak menutup pintu pusat tuisyen dinamis, akak pun mengatur langkah menuju ke Galaxy untuk berjumpa dengan kak farah dan menceritakan perkara yang berlaku kepadanya terus, masa tu dia sedang berbual dengan hans dan amnatul shima..akak rasa lebih baik akak ceritakan dahulu pada kak farah sahaja .alhamdulillah kak farah seorang yang matang dan berfikiran positif,dia akta ok dan memahami apa yang berlaku.... dan meminta akak memaklumkan apa yang berlaku nanti kepadanya...

akak terus keluar dari galaxy, tup tup terjumpa pulak shahril dengan aweknya baru sahaja abis menonton wayang ..ya allah punyalah terkejut tapi masa tu akak buat derk ajer sebab dia pun buat muka bodoh ajer dengan akak, takkan lah akak nak terhegeh hegeh pulak kan? shahril tak mahu satu lif dengan akak, sebab akak nampak dia tunggu di luar lif sedangkan lif tu masih banyak lagi kosong..malas nak pikir, terus akak tekan butang dan pintu lif pun tertutup ...

akak terus menunggu teksi...alahmdulillah senang pulak dapat teksi....terus ke pandanjaya...dalam hati masih lagi berdebar debar...apa lagi masalah rumah nie yer..tak paham langsung....ada ajer masalahnya...dah hampir 2 tahun akak duduk, ada ajer masalahnya...dulu bocor lah..apa lah....duit kena curik lah....

sebaik sahaja sampai, akak terus berjumpa dengan housemate dan meminta dia menunjukkan resit pembayaran sewa rumah, dalam 5 minit kemudian tuan rumah pun sampai ....

akak: duduk lah kak, rumah bersepah sikit, maklumlah saya dan housemate sibuk bekerja yer..

tuan rumah: tak perlah..akak paham ...nie hah, akak nak terus terang lah...yang housemate kamu tak bayar sewa rumah...

akak dan housemate berpandangan..terus akak memberi isyarat kepada housemate untuk bersuara...

housemate: eh apa pulak kak..saya dah bayar...nie dia resitnya ( sambil menunjukkan resit pembayaran )

tuan rumah meneliti resit tersebut....air mukanya nampak berubah sedikit..akak dah syak sesuatu nie..

tuan rumah: dah lama kamu masukkan duit dalam akaun nie ?

housemate: dah lama kak, sejak saya masuk rumah nie lagi....kenapa

tuan rumah: nie nombor akaun anak akak nie..patutlah tak masuk dalam akaun akak...

akak: oh kalau macam tu, baik akak telefon dia sekarang yer....tanya dia baik baik...

tuan rumah terus telefon anaknya....yup betul yer tuan tuan dan puan puan, sebenarnya duit sewa untuk bilik housemate akak masuk ke dalam akaun anaknya..dan anaknya tak pernah bagitau pada tuan rumah iaitu ibunya tentang perkara tersebut..

tuan rumah: macam nie lah...akak tak mahu pening pening kepala..akak nak ambik balik rumah nie lah ..susah lah cikgu macam nie...

akak: eh apa yang susah pulak, sewa bilik saya, saya masuk dalam akuan akak kan? saya tak pernah tak bayar.... setiap kali saya dapat gaji, saya akan asingkan sewa bilik dulu tau tak kak..kalau akak nak suruh saya pindah dalam masa terdekat susah lah macam nie...

tuan rumah: erm nanti akak bincang dengan abang dulu lah yer...tapi apa apa pun memang akak nak ambik rumah nie balik...

akak: ok saya tak kisah kalau nak ambik balik, tapi macam mana dengan deposit saya ? dan jugak saya dah bayar advanced untuk bulan depan sebab aakak kata akak perlukan duit masa tu..saya tak kisah nak bayar lebih asalkan saya ada tempat tinggal...

tuan rumah: err err err nantilah akak bincang dengan abang..tapi akak suka cikgu duduk umah akak nie..cikgu pandai jaga....

akak: pulak dah..oklah kak macam nie lah, housemate saya memang nak pindah pun ujung bulan nie....akak carik saje housemate lain saya tak kisah, asalkan ok..tak bising ..tak isap dadah....itu ajerlah....kalau nak suruh saya pindah bagitau awal awal sebab saya boleh carik rumah lain...

tuan rumah: oklah cikgu..nanti akak confirm balik....oklah akak nak balik dah nie'

akak: eh kak tak minum dulu ker....rumah saya nie tak der apa apa ....tapi setakat air bujang tu ada lah ....

tuan rumah: eh takper..tak payah susah susah lah....siap anak akak nie..nak kena nie...

akak menghantar tuan rumah ke muka pintu....akak sangat penat masa tu...housemate pun masuk ke bilik..akak terus sms kenkawan bagitau apa yang berlaku......