akum semua...
sihat? alhamdulillah kalau semua orang sihat yer, cikgu pun di sini sihat dan agak busy dengan pelajar pelajar pmr yang bakal menduduki peperiksaan isnin nanti, 13 oktober 2008. Nie baru ajer abis bengkel mathematics bagi student pmr yer
oklah kali ini cikgu akan mengajar anda semua tentang hukum hakam tatabahasa bagi golongan berhaluan kiri yer, atas permintaan ramai , ada yang bertanya mengenai penggunaan "rina" di akhir ayat.
begini yer, penggunaan rina itu tadi mestilah digunakan pada kata kerja. Ingat lagi definisi kata kerja? ok, kata kerja menunjukkan perbuatan atau tingkah laku kita, antara membaca, berlari , menangis, memandu, menelefon, waima mencaras pun adalah tergolong dari jenis kata kerja.
apa itu mencaras yer? oklah, cikgu nak terangkan yer. mencaras tidak mempunyai kaitan dengan kuih "chara" yang di jual di pasar malam, kerana chara merupakan objek maujud( boleh yang kita nampak) kelas kan maujud gitttew. manakala caras adalah perbuatan merampas suami orang lain secara paksa atau paksa rela yer.
kalau perbuatan iru telah berlaku, maka kita telah rinakan dihujung perkataan, contohnya
"kami telah menulisrina dan membacarina soalan peperiksaan dengan berhatirina "
jadi, semua perbuatan itu haruslah ditambah dengan imbuhan rina
bukan sajer rina boleh digunakan malahan imbuhan akhir juga harus diguna pakai.imbuhan akhir ini haruslah di ambik dari abjad hujung perkataan atau bunyi dihujung perkataan dan kita gandakan perkataan ittew, contohnya,
contaoh perkataan: mahal
perkataan mahal berakhir dengan huruf L bukan, jadi ia boleh diakhir dan digandakan seperti begini
mahula maulun
contoh ayat: wah mahula maulun sungguh harga nasi yong tau foo kat taman dagang nie" bisik firdee ke telinga am . buat pengetahuan semua yer, am suka makan yong tau foo ditaman dagang bersama firdee...sila baca blog firdee yer...
contoh lagi, perkataan makan
makan berakhir dengan huruf N bukan, jadi gandakan ia menjadi makuna makuni ( sedap tekak kao ajer tukar macam tu kan?)
" nokss jom kita makuna makuni kat studio 5 uolsss" ajak ej kepada cikgu
ada lagi yer, contohnya manuma manumi ( minum), maduna manduni( mandi), ada jugak kata ganda yang amat melampau iaitu lapura laupun ( mnunjukkan sangat lapar yer), diskoka diskoki( disko) dan sebagainya yer.
antara faedah yang boleh anda dapati ialah bahasa ini boleh menjadi bahasa perisikan ejen ejen berhaluan kiri yer, secara tidak langsung dapat mengelirukan orang yang mendengarnya bukan?
bukan sahaja tatabahasa, malahan pengunaan perkataan yang amat melampau( apa kau hengat ada cite pramugara terlampau ajer ek?) boleh diguna pakai oleh golongan berhaluan kiri bergantung puak mana yang uolsss masuk lah....antara yang biasa cikgu gunakan ialah
memariekan diri
maksud: memarahi orang lain dengan bersungguh sungguh dan menjatuhkan maruah sendiri. konsepnya asalkan puas hati, maruah belakang kira
mencaras: mengambil atau merampas suami orang lain dengan tujuan untuk kepuasan diri sendiri tanpa memikirkan dosa atau di simbah asid .ia sama dengan konsep celah kak bedah atau yang terbaru celah kak beds( nampak lebih kekotaan lah) bedah tu nampak kampung sangat
malatops: menunjukkan kata seru yang melampau. melatops nie macam vogue lah konsepnya
ranum: handsome atau kacak seseorang ittew..jadi rasa macam nak makan ajer. ada yang guna "jes" entah lah banyak sangat
mencha'as : nampak tak tanda ' kat atas tu? ha ah, bunyinyer agak pelik yer. ini menunjukkan ingin pergi malacur( berdosa tau)
oklah itu sahaja yang ingin dikongsi. masa pun dah tamat jumpa di kelas yang berikutnya......
bahasa jiwa bangsa
Pengeluaran Akaun 1 KWSP melalui i-Sinar.
4 years ago
5 comments:
cikgu, saya ingin bertanya...
kalo ada org berak tepi jln tp tak mahu mengaku, kemudian ada org lain terpijak tahi itu lalu terhidu oleh semua org.. lantas org semua memandang keji pd org yg terpijak tahi itu. soalan saya:
1. adakah org yg terpijak tahi itu harus dipersalahkan atas segalanya, atau silap org yg berak tepi jln tp tak mahu mengaku itu yg jadi puncanya?
2. ada org yg tahu tahi itu milik siapa, lalu dipalitkan tahi itu ke muka org yg berak tepi jln itu... seraya berkata "nape berak tepi jln? ada org terpijak dan bgtahu ini tahi kamu" padahal org yg terpijak tahi itu tidak berkata apa2 pun... nape namanya yg diseru2 sbg bukti dan saksi pula??
3. org yg berak tepi jln itu marahkan org yg pijak tahinya "kenapa ko pijak tahi aku pastu ko tak terus basuh kaki dan berlalu?"... patutkah?? sudah la org itu berak merata, lepas itu org yg terpijak tahinya yg dimarahkan pula.
4. org yg terpijak tahi bertanya pd org yg memalitkan tahi ke muka si empunya tahi.. "kenapa ko babitkan aku?" lalu si pemalit tahi menjawab "ini masalah antara si empunya tahi dan kamu" patutkah??? sudah la dia yg buat kecoh satu malaya dan membuat keadaan jd huru hara pastu lepas tangan begitu sahaja.
5. si empunya tahi belajar sesuatu dr kejadian ini, iaitu di masa hadapan kalo dia berak tepi jln lg dia akan pastikan tiada siapa pun yg nmpk, bimbang org terpijak lg... kenapa dia tak belajar bahawa jgn berak tepi jln lg supaya tidak terpalit tahi ke muka sendiri???
6. apakah perkataan yg tepat utk menggambarkan A (si empunya tahi) B (si pemijak tahi) C (si pemalit tahi ke muka si A)
harap cikgu dpt menjawab persoalan ini dan berfikir di luar kotak ye.. terima kasih.
Holaaa noks,
Dengar cite uol nak kawin. Haruz meriah kan....jgn lupe jemput iol yer. Harus, kita jumpe. Cikgu blanja naa...hiks.
ya allah macam soalan sejarah spm yer..jap yer
Cikgu saya nak tanya..perkataan ni boleh guna dalam karangan ke??
Post a Comment