salam 1 malaysia semua....hai apa khabar? lama betul yer akak tak tulis dalam blog akak kan? yelah dari hari jumaat lepas, sehingga lah sekarang nie akak sangat sibuk dengan aktiviti keluarga 69 nie kan? erm main boling tiap tiap hari, bayangkan ada 3 kali pertandingan miss universe dan 3 kali lah miss universe bertukar wajah...nantilah akak akan ceritakan pasal miss universe boling tu kan sebab akak nak cerita pasal abang posmen ....

oklah ...kita berbalik kepada posmen tu yer....kita tahu kalau posmen ini tugasnya ialah menghantar surat dari rumah ke rumah ...so kalau masa akak kecik kecik dulu, kedatangan posmen amat dinantikan sebab akak tak sabar nak baca surat yang dihantar oleh kawan kawan...time raya lagi best lah sebab dapat kad raya dari kawan kawan...sekarang nie lain lah sebab bebudak sekarang nie tak mainlah tulis tulis surat bagaikan....macam macam ada sekarang...tak macam zaman 80 atau 90 kan kak farah?

begini yer cerita pomsen tu....

jam menunjukkan pukul 9 15 pagi, ketukan di pintu rumah l 39 amat membingitkan telinga ku apatah lagi mengejutkan aku dari lena di buai mimpi .....aku terus memandang jam yang tertera di dinding rumah aku...erm baru pukul 9 15 pagi, siapa pulak yang datang? getus hati ku pulak....

aku terus termanggu di tepi katil, semakin kuat pula ketukan di pintu dan diselang seli dengan suara orang memberi salam yer..aku terasa sangat malas sekali untuk bangun....namun ketukan itu semakin mengangggu tidur ku nanti..dengan perasaan yang malas sekali aku menuju ke muka pintu...masa itu aku hanya bersinglet dan berseluar pendek sahaja.....ku pulas tombol pintu ....sambil mengesek gesek mata....

kulihat seorang pemuda sedang berdiri sambil memegang sepucuk surat ...dia menghulurkan senyuman....namun aku lihat dia kelihatan terkejut apabila memandang tepat ke arah muka ku..." adakah dia terpegun dengan kechantekkan ku semasa aku bangun dari tidur kah? " atau aku terlalu hazab ketika itu?" pelbagai persoalan berlegar legar di minda ku...namun aku pasti yang pemuda posmen ini mempunyai raut wajah yang elok juga....hikhik

"ini encik norman kah? tanya posmen itu sambil tersenyum manis...

"bukan lah....salah rumah lah..." balas ku..tiba tiba aku terasa "datang bulan" atau bahasa lain iaitu aku tiba tiba haid pulak ...yelah sapa yang tak marah..dah ler kena bangun pagi pagi, pastu salah orang pulak...ish geram lah....

"tapi nie bukan ker alamat rumah nie...?" tanya abang posmen tu sekali lagi...dahinya berkerut mmandang ke arah alamat rumah yang tertera di sampul surat tersebut.....

aku segera mencapai surat tersebut, sekali imbas aku dapati...yer ,memang betul..alamat nya sama dengan alamat rumah ku ...namun, orang yang bernama norman tidak ada pulak yang ada ialah maria julia hulia mendoza atau fareeza natasya rabiatul azwa atau maria ardila binti pantuek .....

"ish napa abang tengok surat tu macam nak masuk ajer dalam surat tu ?" tanya abang posmen lagi

"aku nie rabun lah ...so tak pakai contact lense...cermin mata tinggal umah kawan.....tak nampak pun...tu yang tengok dekat dekat tu ...." aku menerangkan padanya...ku mula teras malas nak melayan mamat seorang nie.....asyik nak bertanya ajer...motif kau bertanya kan?

"eh abang....erm....leh tanya...napa muka abang berbintik bintik...abang sakit apa?" wah wah ....kau nie napa? nak masuk rancangan amboi amboi kah? banyaknya tanya..namun sebab aku malas nak bergaduh dengan dia aku pun menjawab....

"tak lah kena demam campak....." jawab ku pendek sahaja...

"abang masa kecik kecik tak pernah kena ker? tanya nya lagi...

"tak lah .....tak penah kena...sekarang baru kena...." aku menjawab

"oh sian kat abang...bila abang kena demam campak....?" dia macam simpati....kami berbual di muka pintu sahaja...pintu gate yang berwarna merah tu pun aku tak buka lagi....malas..manalah tahu dia menyamar sahaja menjadi posmen..

"masa nak merdeka...tak silap 28 ogos.....tahun nie...dah dua bulan.." jawab ku...

"biasanya bang, mak saya ada cakap....kalau kena demam macam nie, tak lama parut ...nie mesti kes abang tak pantang kan..." tetiba katanya ...

"entah lah dik abang pakai balun ajer makan....tak pantang pun......"

" itu lah silap abang jugak kan...nie siapa yang susah ...dah macam harimau bintang saya tengok muka abang nie......" laharnya pulak....

dengan muka yang sentap, aku terus menghempas pintu rumah...ya allah kuat sekali u ols...memang lah aku sangat geram sekali...dah lah pagi pagi datang..ketuk pintu rumah macam nak pecah .....pastu siap buat lawak lagi...hah ambik lah........

3 00 petang

sebaik sahaja aku ingin keluar, aku dapati sepucuk surat di pintu.....

" abang ..saya minta maaf kalau saya salah cakap...tapi saya terkejut tengok bintik bintik di muka abang tu......abang jangan marah saya......"

di bawah kertas tu tertulis tanda tangan dan juga no tipon dia......hikhik....