akum semua dan salam satu malaysia....hai apa khabar? sihat kah? akak di sini sihat sahaja....alhamdulillah...tadi dah tido dah, tapi tiba tiba terbangun yer....tadi tido pukul 9 15 malam, ( semakin awal kan?) so, tiba tiba dalam pukul 12 30 malam, terdengar bunyi alarm kereta ...terus terjaga pulak....so terus pi kedai burger, beli burger dan terus online kat mamak safira.

oklah sekarang nak cerita pasal pengalaman semasa mengajar di sebuah sekolah di sekitar cheras yer. oklah masa tu jadi pendidik katanya kan? oklah ceritanya begini......

sekitar tahun 2002

aku melangkah menuju ke kelas tahun 2 mawar. hati ku begitu panas. geram, tak puas hati . keputusan peperiksaan pertengahan tahun kelas tahun 2 mawar amat merundum . kelas 2 mawar merupakan kelas yang pandai di darjah 2. darjah 2 ada 4 kelas, iaitu kelas mawar, anggerik, dahlia dan cempaka.

pagi tadi, aku telah di marahi oleh guru besar, terngiang ngiang di telinga kata kata pedas yang dihamburkan oleh guru besar kepada ku, aku tertunduk diam dan hanya mampu berjanji untuk memperbaiki keputusan bahasa melayu bagi tahun 2 mawar nanti, untuk peperiksaan akhir tahun .

guru kelas 2 mawar juga terkejut dengan keputusan bahasa melayu pemahaman dan penulisan, walaupun lulus 100 perastus , namun bilangan murid yang mendapat A hanya 5 orang sahaja berbanding dengan kelas anggerik yang selama ini memberi saingan kepada kelas 2 mawar iaitu 12 orang.

terdengar juga suara suara sinis yang memperli aku..

"alah , dia kan guru sandaran sahaja, entah tahu mengajar ke tak ?" itu adalah antara suara suara yang selalu ku dengar di bilik guru...semuanya harus ku telan sebab aku hanya guru sandaran tidak terlatih di sekolah tersebut, apatah lagi aku baru sahaja berkhidmat dalam 2 bulan sahaja.

"silap guru besar jugak, letakkan dia di kelas yang pandai, letak ajer kat kelas belakang ajer" kata seorang guru pada guru kelas 2 mawar.

aku sampai di muka pintu kelas 2 mawar, suasana yang bising kini menjad hening sebaik sahaja mereka semua ternampak muka ku yang masam mencuka.....

"bangun semua...assalamulaikum dan selamat sejahtera cikgu " ketua kelas memberi salam

semua murid bangun dan dengan serentak memberi salam kepada ku....mereka berdiri tegak....aku biarkan mereka berdiri dalam beberapa ketika....masing masing mula menunjukkan muka yang berkerut...ada yang berpandang pandangan antara satu sama lain.

"kamu semua jangan duduk..." kata ku dengan tegas.

mereka semua terkulat kulat. ada yang menundukkan muka di bawah. aku masih lagi cuba menahan rasa simpati kepada mereka, aku perlu bertegas dengan mereka sekarang, sebab lambat laun nanti, aku yang akan menerima akibatnya nanti.

"kamu semua nak tahu keputusan peperiksan kamu semua ? aku bertanya.

terlihat wajah dan riak di muka mereka yang tidak sabar sabar untuk mengetahui keputusan peperiksaan mereka..ada juga yang takut takut, hanya tunduk di bawah sahaja.

"kamu ingt kamu semua nie pandai sangat ker? teruk betul....cikgu tak sangka kamu main main masa jawab peperiksaan hari tu, bila cikgu tanya dah siap ker belum, kamu kata dah siap, sedangkan masa ada 30 minit lagi, sepatutnya kamu semua kena semak dulu, pastikan kamu memilih jawapan yang betul, nie tak ...dah pandai sangat .." bebel aku..suara ku tinggikan..beberapa orang guru yang melintas di tepi kelas 2 mawar sempat mengerling ke arah ku

aku dapati murid murid tidak selesa kerana berdiri terlalu lama. timbul pulak perasaan kasihan aku kepada mereka yer...

"sila duduk.." secepat kilat mereka duduk dan menarik kerusi. ada yang berbisik bisik, mungkin inilah kali pertama mereka lihat aku marah di dalam kelas, kerana selama ini, aku tidak pernah marah atau pun menengking mereka ....

aku segera melihat ke meja...tangan ku mencapai kertas peperiksaan mereka....tapi alangkah hampanya apabila aku tersalah bawa kertas soalan....bukan kertas soalan untuk kelas 2 mawar, tapi kertas soalan untuk murid tahun 5 pula, aku mengaru garu kepala....

bilik kelas 2 mawar jauh dari bilik guru, terasa malas pula aku nak catwalk ke bilik guu, manalah tahu nanti kalau aku nanti di phewiiit oleh guru guru lelaki pulak kan? motif di phewit kan?...sajer ajer lah..

aku terlihat seorang pelajar lalu di tepi kelas 2 mawar

"erm ..kamu berdua...boleh tolong cikgu ?" aku bertanya kepada 2 orang pelajar tadi. seorang murid biasa dan seorang lagi pengawas.

"tolong apa cikgu?" tanya pengawas tersebut, namanya faiz sebab aku terlihat di tanda nama di tepi poket baju tersebut.

" tolong pergi ke meja saya, dan ambik kan saya kertas soalan bahasa melayu pemahaman dan penulisan tahun 2 mawar . kalau kamu tak tahu di mana meja saya, tolong tanya pada cikgu lain di bilik guru tu,...saya nak sekarang juga....tolong cepat sikit.." aku memberi arahan, kelas 2 mawar mula bising sedikit, biasalah bebudak nie, pantang aku tinggalkan sekejap sahaja, mesti akan bising.

"hah dah mula bising, kamu nak saya denda kamu semua ker?" ku tinggikan suara. mereka menikus ..

5 minit berlalu, namun kertas soalan yang ku minta belum sampai lagi, hati ku mula terasa panas semula. aku segera keluar dari kelas....mataku meliar mencari 2 orang budak tadi, hampa.
tiba tiba kau terpandang seorang budak berlari lari keluar dari tandas di blok sebelah, aku mula bengang,

aku melambai lambai tangan ku ke arah nya, dia terlihat lambaian aku, terus datang ke arah aku.....aku mencekak pinggang seolah olah bersedia untuk memariekan diri...sebaik sahaja dia sampai di depan ku, terus aku ...

"kamu dah lupa ker apa yang saya suruh buat tadi? mana kertas soalan yang saya minta tadi " jerkah ku...murid tadi terkulat kulat ...

"bila cikgu suruh saya ambik kertas soalan pulak ? tanya dia kehairanan..

"lah, yang kamu melintas dengan faiz, pengawas tadi lah...takkkan 5 minit kamu dah lupa pulak ?" aku menyindir..

"mana ada cikgu, saya baru ajer pi tandas, tadi saya dalam kelas 6 mawar" jelasnya

"kamu jangan nak bohong saya, nama kamu siapa?" tanya ku

"shahrul , cikgu" jawabnya pendek

"ok, shahrul nie arahan saya yang terakhir, sekarang kamu pergi ambik kertas soalan murid tahun 2 mawar di atas meja saya, SEKARANG faham tak?" aku memberi arahan...

" tapi cikgu...saya kena pergi carik cikgu fauzan ..." dia memberi alasan...

"saya tak kira.. saya kata...." aku terlopong seketika, dari jauh aku dapati si faiz dan seorang budak sedang membawa kertas soalan...cepat cepat aku perhatikan mereka berdua dengan si shahrul..hati ku berdebar debar, aku mengosok gosok mata....

"maaf cikgu, kam lewat..tapi ustaz jumpa kami di bilik guru ..." jelas faiz...

"kamu berdua kembar ker?" tanya aku pada si shahrul..

"aha cikgu, nie kembar saya , shahril" jelas shahrul

aku malu...sah lah muka mereka muka photostat.............