sekitar tahun 2006...

jam menunjukkan pukul 7 00 pagi, aku melangkah menuju ke pejabat sekolah, suasana pagi itu sangat sejuk, kelihatan beberapa orang murid sedang berlari lari di tapak perhimpunan . aku sedang beratur untuk menandatangani kehadiran guru, kelihatan beberapa orang guru sedang berbual di depan kaunter pendaftaran di dalam pejabat.

"cikgu cikgu semua , tolong tengok papan kenyataan yer, petang ada meeting, jangan pulak tak tahu ..." terdengar suara kerani yang amat menyakitkan hati aku.

"ish meeting lagi....boring lah..asyik asyik meeting, pastu mesti lama pulak tu kan?" ngomel aku di dalam hati, aku tahu setiap hari rabu, semua guru akan berkumpul di bilik mesyuarat, apatah lagi sekolah kami akan mengadakan hari sukan tahunan....

"tahu tak ada meeting hari ni? tanya cikgu sharina pada ku... aku mengangguk lemah sahaja...yup aku tahu petang ini ada meeting . aku hanya tersenyum masa berjalan dengan begitu pantas sekali. masa terakhir, aku dapati ada sekeping kertas di atas meja...

"owh kertas tentang pembahagian tugas guru guru sempena hari sukan..." getus hati ku. aku menarik kerusi. aku henyakkan punggung ku di atas kerusi tersebut sambil menghela nafas yang panjang..cepat cepat mataku mencari nama ku. aku ingin tahu aku diletakkan di bahagian mana. aku rasa berdebar debar..


"opss..aku diletakkan di bahagian persembahan dan juga acara tahap satu" aku mengeluh...mengapa aku ada 2 tugasan nie, aku tidak berpuas hati, cepat cepat aku melihat senarai itu kembali, aku tidak nafikan beberapa orang guru terpaksa berkerja keras dalam sukan tahunan kali ini. loceng dibunyikan, beberapa orang guru bergegas ke bilik guru, manakala kerani sekolah sedang membuka bilik mesyuarat. aku melangkah perlahan lahan menuju ke sana.

"hai lemah sahaja cikgu rizal" usik ustazah mazirah aku tersenyum kelat.

aku akui aku tiada kawan di sekolah, nak berkawan dengan cikgu laki laki aku maih lagi segan sedikit, maklumlah baru 2 minggu berkhidmat sekolah apatah lagi aku hanyalah seorang guru sandaran..aku hanya sandaran sangat k
an?

semua guru guru masuk dan duduk di kelompok masing masing, aku seperti biasa duduk di kelompok tengah tengah..tak der geng ...sian kan aku kan...nak buat macam mana...memang aku pendiam bila disekolah kan....giteewwkan

guru besar masuk, semua guru guru automatik diam, umpama seorang guru yang masuk di dalam kelas, semua guru guru memberi perhatian kepada guru besar, sepeti biasa guru besar akan memberi kata alu aluan..

"oklah, saya persilakan cikgu fauzan untuk memberi sedikit taklimat mengenai sukan tahunan kita kali ini, dan semua guru telah diberikan kertas tugasan masing masing bukan? jadi sila rujuk pada kertas tugasan tersebut, sementara cikgu fauzan akan memberi anda sedikit penerangan" guru besar meberi arahan....

cepat cepat aku melihat kertas tersebut.
pandangan ku tembus sahaja, aku mengelamun, terbayang kuih karipap dan juga kuih donut di atas meja, dan juga teh tarik...ermmm sedap tu ...ish aku nie...

"ajk persembahan kali ini, kita akan dapat seorang guru yang baru, baru sahaja berkhidmat di sekolah kita...iaitu cikgu rizal" sebaik sahaja nama ku di sebut, berpuluh puluh pasang mata merenung aku. naik rimas aku...nasib baik masa tu aku tak tahu nak sebut, "motif memandang?"

"jadi saya serahkan pada cikgu rizal untuk merangka jenis persembahan...dan perlu dingatkan yer cikgu rizal, persembahan itu mestilah sangat menarik sebab ia adalah persembahan pembukaan . saya yakin cikgu rizal pasti dapat idea yang baik...." jelas cikgu fauzan sambil meenung di mata ku .auwwww

"oklah...cikgu fauzan, saya nak tanya sekarang juga, apakah jenis pesembahan yang akan kita buat ? tanya guru besar ... "saya rasa lebih baik, encik masrol bertanya dengan cikgu rizal sendiri" dengan pantas cikgu fauzan menjawab

"iyer...cikgu rizal ada apa apa idea?" tanya guru besar
aku masa tu ya allah , amatlah takut sekali. aku berdebar debar..terkulat kulat....

"lah lamanya...." aku terdengar guru guru praktikal melahar aku..
"kita buat senamrobik sahaja lah " cadang seorang guru praktikal yang memang tak suka dengan aku...wah kelas kau memberi ideakan..kau buat ok?

" erm saya boleh handle senamrobik sebab kat maktab saya selalu buat, alah kacang ajer..." sambung nya lagi...guru praktikal tu seorang gadis yang bertudung.....tapi mulutnya ya allah....aku tak tahu lah apa masalah dia dengan aku....chantek kah aku?

"saya rasa biar cikgu rizal yang jawab...." seorang guru lain membela aku...
aku dapati guru praktikal itu menarik muka masam. aku tahu dia berminat dengan tugasan persembahan. gila kuasa betul.... aku mengangkat muka ku merenung semua guru sambil tersenyum lalu berkata...

saya rasa senamrobik tu hanya persembahan yang dah biasa kita tengok... sebenarnya saya ada tanya beberapa pada cikgu fauzan tentang persembahan tahun tahun lepas....kata cikgu fauzan , tiap tiap tahun sekolah nie pasti akan buat senamrobik, saya rasa dah lapuk lah...." kata kataku itu membuatkan guru guru tersentap seketika..

kipas berpusing dengan laju...
"jadi saya nak tukar acara persembahan tahun nie dengan acara lain......" aku bersuara..masing masing hanya mendiamkan diri sahaja...tertanya tanya apakah persembahan pembukaan sekolah nanti

"biasanya kalau sukan tahunan, murid murid akan mengambil bahagian dalam semua acara bukan? merekalah yang akan berbaris dalam acara perbarisan, mereka juga akan buat persembahan, mereka jugalah yang akan berlari di padang..kita ? hanya mengarah sahaja bukan? jadi langsung tak nampak sangat penglibatan kita .." masing masing mula mengerut dahi.

"jadi apa saranan cikgu rizal?" tanya guru besar

"TARIAN POCO POCO ..SEMUA GURU WAJIB AMBIK BAHAGIAN...SEKIAN." aku terus duduk sambil pose pose tengok kuku... puas hati aku......................................
terus larik